Wakker liggen – de beste slaaptips

Bijna 50 procent van de mensen heeft een probleem met slapen en maar liefst één op de vijf Nederlanders kampt met een serieuze slaapstoornis. Slaaptips van de somnologen. 

Sinds vijf jaar is slapen ‘hot’, stelt dr. Hans Hamburger, neuroloog, somnoloog (waak-slaapdeskundige) en oprichter van het Amsterdam Slaap Centrum in het Amsterdamse Boerhaave Medisch Centrum. ‘Omdat we gezondheid hoog op de maatschappelijke agenda hebben gezet. En we weten: slapen is minstens zo belangrijk als goed eten en genoeg beweging.’ Wetenschappers zijn het erover eens: genoeg slapen werkt als een natuurlijk medicijn. Met een goede nachtrust functioneer je beter. Geestelijk en lichamelijk.
Helaas mag je je gezegend noemen als je lekker doorslaapt want maar liefst één op de vijf Nederlanders (12 jaar of ouder) worstelt met een serieuze slaapstoornis.
Oorzaak? ‘We hebben het te druk’, aldus Myrthe Boss, neuroloog, somnoloog en hoofd van het multidisciplinair expertisecentrum voor slaap-waakstoornissen en chronobiologie bij Ziekenhuis Gelderse Vallei. ‘De 24 uurs­economie is handig, maar niet gezond voor de werknemers die ‘m draaiende houden. Werken in onregelmatige diensten of ploegendiensten is als een chronische jetlag: de interne biologische klok wordt voortdurend getart.’ Ook is volgens haar de functie van de avond ­veranderd. Diende die vroeger om uit te rusten, tegenwoordig kijken we op smartphones of we sporten. ‘Allebei niet bevorderlijk voor de nachtrust. Het blauwe licht in de schermen van tv‘s en smartphones zorgt er immers voor dat je ­moeilijker in slaap komt.’ Lichaamsbeweging is goed tegen stress, voor je gezondheid en nachtrust, al is het de vraag of je je ’s avonds nog flink moet inspannen. Het lijkt erop dat sporten ­signalen afgeeft aan je hersenen ‘om er nog eens lekker tegenaan te gaan’, in plaats van in de ruststand te gaan. Verplaats je sportmoment naar de ochtend, dan heb je overdag profijt van de ­vrij­gekomen geluksstofjes. Myrthe Boss: ‘De nacht is een afspiegeling van de dag, wie de dag ’s avonds niet rustig afrondt, krijgt daar ’s nachts last van. Ben je in de avond alert en gestrest, dan blijft je ‘waaksysteem’ ‘s nachts actief. Laten we de avond zijn oorspronkelijke functie teruggeven.’

Seks en dan… slapen
Gebruik de slaapkamer alleen om te slapen en voor seks, niet om televisie te kijken of te werken. Stellen die goed slapen hebben een relatief beter seksleven dan zij die slecht slapen. Seks voor het slapengaan bevordert het in slaap vallen.

Dit is een bijlage van:

Registreer nu bij RADAR+

RADAR+ biedt waardevolle tips om het beste van je leven te maken! Registreer je nu gratis en lees meteen meer!

Registreer gratis