Welke pindakaas is het gezondst?

Kijk maar eens in de supermarkt: pindakaas is er in allerlei smaken: van chocola tot karamel en van honing tot kokos. Zelfs Snickers en M&M’s lanceerden onlangs hun eigen pot. Hoe gezond zijn die varianten eigenlijk? Kijk op het etiket, zegt voedingsdeskundige Loethe Olthuis. Hoe meer pinda, hoe beter.

Alleen 100% pindakaas zonder toegevoegd suiker en zout valt in de Schijf van Vijf

Voedingswaarde van pindakaas

Op een boterham gaat ongeveer 20 gram pindakaas. Dit levert zo’n 130 kilocalorieën. De pinda’s uit de pindakaas zijn heel gezond (als je tenminste geen pinda-allergie hebt). Het zijn volwaardige vleesvervangers, omdat ze voldoende eiwit, ijzer en vitamine B1 bevatten. Hiernaast leveren pinda’s ook nog vitamine B3, foliumzuur en vitamine E. Pinda’s bestaan voor de helft uit vet, voor het overgrote deel de gezond onverzadigd vet. In pindakaas zit iets meer verzadigd vet. Veel merken voegen suiker en zout aan hun potje toe en dat is niet gezond. Daarom staat alleen pindakaas die voor honderd procent bestaat uit pinda’s in de Schijf van Vijf. Tegenwoordig is in alle grote supermarkten honderd procent pindakaas te koop. Maar je kunt hem ook makkelijk zelf maken.

  • In Calvé zit 85% pinda, maar huismerken komen soms niet verder dan 55%.
  • ‘Light’ pindakaas is niet gezonder. Het bevat weliswaar wat minder vet dan gewone pindakaas (41% in plaats van 58%), maar ook meer suiker: zo’n 7,3% tegenover gemiddeld 5% tot 6% in ‘gewone’ pindakaas.
  • De calorieënwinst valt tegen. In ‘light’ zitten 580 kilocalorieën per 100 gram, in standaard Calvé 664 en veel andere pindakazen zitten tussen de 600 tot 630 kcal.
  • Pindakaas met een olielaagje is gezonder dan smeuïge pindakaas omdat er geen (gehard) palmvet in zit.
  • Natuurwinkels, maar ook supermarkten, verkopen pindakaas van 100% pinda’s met, inderdaad, alleen maar pinda’s in het potje. Die pindakaas is vaak gemaakt van speciale, extra olierijke pindasoorten en bevat geen toegevoegde olie of palmvet. Deze pindakaas is volgens het Voedingscentrum het beste voor je gezondheid.
Lees ook deze bijlage

Merken top 4 volgens Loethe

Monki Crunchy (biologisch)
pinda’s, zeezout, olielaagje. Bij natuurwinkels, 330 gram
Nuts about Nature
pinda’s, olielaagje. Bij supermarkten, 350 gram
Zonnatura crunchy (biologisch)
95% pinda’s, ongeharde palmolie, zeezout, alleen een olielaagje bij hogere temperaturen doordat de palmolie niet gehard is. Bij supermarkten, 227 gram
Quino
90% pinda’s, zonnebloemolie, palmvet, suiker, zout, smeuïg zonder olielaagje. Bij onder andere Hoogvliet supermarkten, 500 gram

Andere keuzes zijn nog de 100% pinda-varianten van Calvé, Jumbo en Albert Heijn.

Recept van Loethe
Dit is een bijlage van:
Lees meer over: Goed eten

Registreer nu bij RADAR+

RADAR+ biedt waardevolle tips om het beste van je leven te maken! Maak nu een gratis account aan en lees meteen meer!

Registreer nu

Log in om de reacties te lezen (4)

Fred . Stella
11-12-2020 om 15:19

Hele nuttige, belangrijke info over de gezondste soorten pindakaas! Ik ben zelf een liefhebber en bewaar dit artikel zeker bij mijn favorieten! Hartelijk dank voor deze nuttige info!

Praat mee