Welke pindakaas is het gezondst?

Kijk op het etiket. Meestal betekent hoe meer pinda, hoe beter, volgens onze voedingsdeskundige Loethe Olthuis.

  • In Calvé zit 85% pinda, maar huismerken komen soms niet verder dan 55%.
  • Light’ pindakaas is niet gezonder. Het bevat weliswaar wat minder vet dan gewone pindakaas (41% in plaats van 58%), maar ook meer suiker: zo’n 7,3% tegenover gemiddeld 5% tot 6% in ‘gewone’ pindakaas.
  • De calorieënwinst valt tegen. In ‘light’ zitten 580 kilocalorieën per 100 gram, in standaard Calvé 664 en veel andere pindakazen zitten tussen de 600 tot 630 kcal.
  • Pindakaas met een olielaagje is gezonder dan smeuïge pindakaas omdat er geen (gehard) palmvet in zit.
  • Natuurwinkels, maar ook supermarkten, verkopen pindakaas van 100% pinda’s met, inderdaad, alleen maar pinda’s in het potje. Die pindakaas is vaak gemaakt van speciale, extra olierijke pindasoorten en bevat geen toegevoegde olie of palmvet.

Merken top 4 volgens Loethe

Monki Crunchy (biologisch)
pinda’s, zeezout, olielaagje. Bij natuurwinkels, 330 gram
Nuts about Nature
pinda’s, olielaagje. Bij supermarkten, 350 gram
Zonnatura crunchy (biologisch)
95% pinda’s, ongeharde palmolie, zeezout, alleen een olielaagje bij hogere temperaturen doordat de palmolie niet gehard is. Bij supermarkten, 227 gram
Quino
90% pinda’s, zonnebloemolie, palmvet, suiker, zout, smeuïg zonder olielaagje. Bij onder andere Hoogvliet supermarkten, 500 gram

Recept van Loethe
Lees meer over: Goed eten

Registreer nu bij RADAR+

RADAR+ biedt waardevolle tips om het beste van je leven te maken! Maak nu een gratis account aan en lees meteen meer!

Registreer nu