Gezonde thuiswerk-lunch

Door het thuiswerken kan je niet even snel naar de kantine voor de lunch. Ongezellig, maar het voordeel is wel dat je helemaal zelf kunt bepalen wat je eet!

Gezonde thuislunch? Goed idee!

Het kan zijn dat je door het thuiswerken ongezonder eet. Er is namelijk geen sociale controle van collega’s die een wenkbrauw optrekken als je tijdens de lunch een zak chips verorbert. En zo zijn er ongetwijfeld nog meer verleidingen te vinden in je keukenkastjes. Omdat we thuis minstens zo hard werken als op kantoor en niet zitten te wachten op extra corona-kilo’s, is een gezonde lunch heel belangrijk.

‘Voorkom snaaien tijdens het thuiswerken en las vaste eetmomenten in’

Gezond lunchen, grotere productiviteit

Aan het belang van gezond eten zijn natuurlijk al talloze artikelen gewijd. Zo bleek uit een onderzoek, gepubliceerd in de British Journal of Health Psychology, dat de keuzes die je maakt op het gebied van voeding je dag behoorlijk kunnen beïnvloeden. De deelnemers aan het onderzoek werden dertien dagen gevolgd. Het bleek dat hoe meer groenten en fruit ze aten, des te gelukkiger, geconcentreerder en creatiever ze waren tijdens hun werk. Volgens de World Health Organization kan gezonde voeding je productiviteit met gemiddeld twintig procent doen stijgen. Dat klinkt allemaal erg aanlokkelijk, maar hoe zorg je ervoor dat je ook daadwerkelijk gezond eet, zonder dat je je in allerlei bochten moet wringen?

Tips voor een gezond lunchritme

  • 1

    Maaltijdvoorbereiding Doordat je van tevoren bedenkt wat je gaat eten, maak je makkelijker gezonde keuzes. Vaak speelt gemak namelijk een grote rol bij het kiezen voor een ongezonde eetoptie. Als je hongerig bent, heb je vaak geen zin meer om veel moeite te doen voor een maaltijd. Dan is een ongezonde snack zo gepakt. Door voor een aantal dagen een eetplanning te maken, kun je dat voor zijn. Bepaal wat je de komende dagen gaat lunchen en snacken en doe daar boodschappen voor. Bereid je lunches en snacks vast voor en bewaar die in bakjes in de koelkast. Als je hongerig bent, hoef je alleen zo’n bakje te pakken en eventueel op te warmen. Dat scheelt niet alleen kilo’s, maar ook geld.

  • 2

    Zorg voor een vast dagritme Sta elke werkdag op een vast tijdstip op en plan je eetmomenten, desnoods met een wekker. Stel die dan niet even uit, maar ga ook daadwerkelijk eten als het tijd is.

  • 3

    Neem de tijd om te eten Eet je lunch niet even snel op achter je laptop, maar ga er bewust voor zitten. Ook als je maar even een appeltje eet. Uit onderzoek is gebleken dat je door afleiding tijdens het eten sneller te veel eet en minder goed merkt wanneer je genoeg hebt gegeten.

  • 4

    Drink voldoende Het is even wennen dat je nu steeds zelf je thee/koffie uit de keuken moet halen en dat niet afwisselt met collega’s. En dan kan dat glas water tussendoor er weleens bij inschieten. Pas daarvoor op. Te weinig drinken is niet alleen ongezond, de zin in snaaien neemt daardoor ook toe. Dat komt doordat je lichaam dorst en honger met elkaar gaat verwarren. Zet daarom ’s ochtends een grote kan water, met eventueel wat citroen, komkommer of munt, op tafel en zorg dat je die ’s avonds hebt leeggedronken. Een grote pot thee twee keer per dag is ook een optie. Anderhalve liter vocht per dag binnenkrijgen is echt een minimum.

  • 5

    Doe boodschappen voor een week Maak elke week een boodschappenlijstje en haal dan meteen alles in huis. Zo voorkom je dat je met een knorrende maag boodschappen moet doen en vaker thuiskomt met te veel en te ongezond eten. Daarbij kom je minder snel in de verleiding om te snoepen als er niets in huis is. Dan is die komkommer in de koelkast een verleidelijker optie dan helemaal naar de supermarkt moeten voor een kaascroissant of een zak winegums.

  • 6

    Ontbijt goed Uit onderzoek is ook gebleken dat mensen die niet ontbijten later op de dag vaker naar snacks grijpen. Dus een ontbijt met genoeg proteïnen en voedingsvezels is een veel beter idee dan even snel een verdwaalde banaan naar binnen werken. Met een goede bodem in je maag ga je niet na een uurtje al op zoek naar een snack. En als je er nog een snelle work-out aan toevoegt om je spieren lekker te activeren en te versterken, kan de dag helemaal niet meer stuk. Op die manier een ochtendritme opbouwen zorgt ervoor dat het veel makkelijker is om op een gezonde manier de werkdagen door te blijven komen.

Zelf vinden we deze recepten van Delicious erg lekker!

Lees ook deze bijlage

Wat eet je eigenlijk? Mueslireep

Wie eet er nou nog koekjes? Ha! Verstandige mensen nemen een mueslireep, een noten-granen-vruchtenbiscuit of een granolabar. Gezonde tussen­doortjes. Maar niet heus!

Verder lezen
Dit is een bijlage van:
Lees meer over: Goed eten en Werken

Registreer nu bij RADAR+

RADAR+ biedt waardevolle tips om het beste van je leven te maken! Maak nu een gratis account aan en lees meteen meer!

Registreer nu