Zorg voor genoeg vitamine D

Zonlicht en goede voeding zijn belangrijk om genoeg vitamine D binnen te krijgen, maar toch kan het zijn dat je extra vitamine D nodig hebt.

Vitamine D is nodig voor je botten, spieren en afweersysteem – en daarmee een wapen in de strijd tegen infecties. Onze huid kan dit prachtige stofje zelf maken, en daar is maar één ding voor nodig: zonlicht. Elke dag een kwartier tot een halfuur buiten zijn tussen elf en drie uur is al genoeg, als je tenminste je hoofd en handen onbedekt laat en ze niet insmeert met factor 50. Maar als je ouder wordt, verloopt de vitamine-productie minder voorspoedig en dreigt sneller een tekort. Heb je een donkere huid, dan moet je flink langer in de zon blijven voor hetzelfde effect. En tot slot rijst op onze breedtegraad tijdens de donkerste maanden de zon zelfs midden op de dag niet hoog genoeg om ultraviolet licht door de atmosfeer heen te krijgen. In die maanden moet je het dus doen met je voorraad vitamine D uit de zomer, die is opgeslagen in je vetweefsel en lever.

Hoewel zonlicht de voornaamste bron van vitamine D is, kun je het ook opnemen uit je voeding. Het zit van nature vooral in vette vis en, in mindere mate, in vlees, eieren en roomboter. Fabrikanten voegen het zelf toe aan margarine en halvarine.

Wie moet vitamine D bijslikken?

Alle vrouwen tussen de 50 en 69 jaar, kinderen tot 4 jaar, zwangere vrouwen, mensen met een donkere huidskleur, mensen die hun huid bedekken of weinig buiten komen wordt door het Voedingscentrum aangeraden om 10 mcg per dag te slikken. Voor mannen en vrouwen ouder dan 70 jaar is de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH) 20 mcg per dag.

Dit is een bijlage van:
Lees meer over: Gezond leven en Goed eten

Registreer nu bij RADAR+

RADAR+ biedt waardevolle tips om het beste van je leven te maken! Maak nu een gratis account aan en lees meteen meer!

Registreer nu

Log in om de reacties te lezen (8)

mary-anne audier
04-12-2020 om 16:02

prima vitamine D ook wij slikken ze s'morgens en s'avonds.

Praat mee