Dry january – Goed voor lichaam en geest

Januari is dé maand waarin miljoenen mensen over de hele wereld proberen een tijdje geen alcohol te drinken. Zo beginnen ze fris en fruitig aan het nieuwe jaar. Maar heeft dat eigenlijk wel zin, zo’n maandje stoppen, als je daarna toch weer begint? Misschien trekken deze feiten je over de streep.

Een maand niet drinken tijdens Dry January heeft volgens Lenie Kamps van het Trimbos-instituut al meteen een gunstig effect op je algehele gezondheid. Sowieso maakt het je bewuster van je drinkgewoonten en hierdoor wordt het na januari minder een automatisme. Deelnemers aan Dry January kiezen na de stopmaand bewuster wanneer ze wel en wanneer ze niet een glaasje nemen en drinken vaak ook na een halfjaar nog steeds minder dan daarvoor.

Voordelen van een maandje alcoholvrij

  • Je bespaart geld

  • Je valt af

  • Je huid ziet er mooier uit

  • Je kunt je beter concentreren

  • Je wordt gezonder, je cholesterol verlaagt, levervet wordt afgebroken, je voelt je vitaler

  • Je bewijst aan je omgeving en jezelf dat je alcoholvrij kunt zijn

In deze podcast wordt nader ingegaan op de lichamelijke en geestelijk voordelen van een maand alcoholvrij.

Het nut van Dry January

Deelnemers van Dry January en ‘40 dagen geen druppel‘ die zich via ikpas.nl aanmelden, worden elk jaar ondervraagd door Kenniscentrum Tranzo van Tilburg University. Dit zijn de uitkomsten van 2020:

  • 55 procent slaapt beter
  • 60 procent voelt zich mentaal of lichamelijk fitter
  • 32 voelt zich gezonder
  • 31% valt af
  • Zes maanden later drinken de deelnemers gemiddeld 5,6 glazen minder per week, 33 procent minder dan ervoor. (bron: nrc)

Je loopt minder kans op ziekte

  • Het drinken van 1 tot 3 glazen leidt al tot problemen voor je lichaam, maar bij het drinken van 3 tot 7 glazen verandert ook je gedrag, met alle gevolgen van dien. Ook werken je geheugen en coördinatie niet meer optimaal en gaat het beoordelen van situaties je moeilijker af. Bij 15 tot 20 glazen raak je verdoofd, in de war en afwezig. Catastrofaal is het als je binnen een paar uur 20 glazen of meer drinkt. Dat zorgt ervoor dat je ademhaling en polsslag in zo’n sterke mate stijgen dat je in coma kunt raken en zelfs dood kunt gaan.

  • Op de lange termijn zorgt (te veel) alcohol drinken voor een te hoge bloeddruk, hartritmestoornissen, levercirrose en het syndroom van Korsakov. Daarnaast kan alcohol je vruchtbaarheid aantasten.

  • Uit onderzoek, gepubliceerd in het Britse Journal of Dermatology, blijkt dat dagelijks een biertje of wijntje drinken het risico op cutane of basale huidcelcarcinomen verhoogt met 11 procent en 7 procent. (Deze vormen zijn, in tegenstelling tot melanomen, eenvoudig te behandelen.)

  • Volgens het Wereld Kanker Onderzoek Fonds is alcohol in westerse landen verantwoordelijk voor 7 procent van de gevallen van darmkanker, 22 procent van de gevallen van borstkanker, 41 procent van de gevallen van mond- en keelkanker en 51 procent van de gevallen van slokdarmkanker.

  • Eén glaasje alcohol drinken tijdens de zwangerschap kan al zeer gevaarlijk zijn voor het nog ongeboren kind. De alcohol komt in het vruchtwater terecht, waardoor de baby hersenbeschadiging kan oplopen.

Je hoort vaak dat bijvoorbeeld een glaasje rode wijn ook juist een positief effect kan hebben op het risico op hart- en vaatziekten, dementie en longkanker. Maar het stofje wat hiervoor verantwoordelijk is, zit ook in druivensap, olijfolie en verse groenten en hiervoor hoef je dus geen alcohol te drinken. Bovendien wegen de nadelen niet op tegen voordelen, aldus Leonie Kamps van het Trimbos Instituut.

Van niet drinken knapt je huid enorm op

Een maandje niet drinken kan wonderen doen voor je huid. De suiker en het zout in je glaasje wijn kunnen ervoor zorgen dat je huid extra vet wordt en door de suiker schiet bovendien je insulineniveau omhoog. Je huid wordt vetter en het gevolg zijn puistjes. Alcohol kan er ook voor zorgen dat je huid juist droger wordt en eerder veroudert. Daardoor, en doordat alcohol kwaliteit van je slaap negatief beïnvloedt, kun je ook wallen krijgen.

Niet drinken is goed voor je gewicht

Een glaasje zoete witte wijn telt 144 kcal (net zo veel als in een boterham met kaas), een glaasje rosé 106 kcal (dat zijn drie bitterballen), een pilsje 115 (vergelijkbaar met een plakje cake). En veel van deze calorieën worden opgeslagen als buikvet! Na het drinken van alcohol krijg je bovendien een dip in je bloedsuikergehalte, waardoor je honger krijgt. Doordat alcohol urine-afdrijvend werkt, moet je ook vaker plassen. Hierdoor droog je uit, krijg je dorst en ga je…. snaaien. Het signaal dat je honger hebt, is eigenlijk het teken dat je dorst hebt. Je haalt deze signalen alleen door elkaar.

In vergelijking met jongere volwassenen (23-55 jaar) blijkt in de groep 55-plussers relatief veel overmatig alcoholgebruik voor te komen (bron: Trimbos). Zij drinken van meer dan 21 glazen per week (mannen) of meer dan 14 glazen per week (vrouwen). 8,5 % van de Nederlanders is zelfs een zware drinker. Bij mannen is dat zo als ze een keer per week minimaal zes glazen alcohol op een dag drinken, bij vrouwen is dat vier glazen.

Je slaapt beter zonder alcohol

Wetenschappers van The London Sleep Centre hebben onderzoek gedaan naar alcohol en slaap. Hoe meer alcohol je drinkt, hoe meer effect dit heeft op je nachtrust. Het inslapen gaat prima, maar het doorslapen niet. Over hoe dit precies komt, verschillen de meningen. Maar dat het zo is, daar zijn de experts het wel over eens.

Hoe alcoholistisch ben jij?

Kun jij goed maathouden? Doe de test.

Lees ook deze bijlage
Lees ook deze bijlage
Lees meer over: Gezond leven

Registreer nu bij RADAR+

RADAR+ biedt waardevolle tips om het beste van je leven te maken! Maak nu een gratis account aan en lees meteen meer!

Registreer nu

Log in om de reacties te lezen (8)

Tiny Veldman
10-01-2021 om 17:16

Wanneer is de alcohol uit je lichaam verdwenen? Is dat al na een week of heb je daar echt een maand voor nodig?

RADAR+ redactie
14-01-2021 om 09:33

De lever doet 1 á 1,5 uur over de afbraak van 1 standaardglas alcohol. Als je 8 glazen drinkt, is de lever dus 8 tot 12 uur bezig om de alcohol af te breken. Wanneer je langdurig veel alcohol drinkt, stijgt je cdt-waarde (cdt is een eiwit dat ijzer vervoert). Het duurt daarna vier tot zes weken totdat je cdt weer gedaald is naar normaal. Wanneer je lever ernstig beschadigd is geraakt, kan het maanden duren voordat de leverenzymen naar normaal gedaald zijn, en soms herstelt je lever helemaal niet meer (je leverenzymen blijven dan verhoogd). Wanneer je veel alcohol gebruikt, zijn ook je rode bloedcellen groter dan normaal. Het duurt twee tot vier maanden tot de doorsnede van die bloedcellen weer gedaald is naar een normale waarde. Een maand lang geen alcohol drinken heeft dus een beperkt effect op je gezondheid. Het gaat bij Dry January ook om het psychologische effect: je bewust worden van hoeveel alcohol je drinkt en de gevolgen die dat heeft op je lichaam.

Praat mee