Verslaafd aan je smartphone

Wellicht heb je er nog nooit van gehoord, maar het aantal mensen met nomofobie neemt hand over hand toe. Marlous de Haan dook in de materie en schreef een boek over overmatig smartphone-gebruik.

‘Nomofoob’ Marlous de Haan.

Raak jij in paniek als je je smartphone bent vergeten, even geen wifi-verbinding hebt of niet meteen mag kijken wie jou dat berichtje heeft gestuurd? Neem jij je smartphone mee naar de wc en is ’s morgens bij het wakker worden het eerste wat je doet je smartphone pakken? Bij veel ja’s op deze vragen is de kans groot dat je aan nomofobie lijdt: de overmatige angst voor ‘no mobile phone’.

Het lijkt misschien alsof de mobiele telefoon er altijd al is geweest, maar pas 25 jaar geleden zag het woord ‘smartphone’ het levenslicht. En natuurlijk is het een enorm handig apparaatje gebleken en kun je eigenlijk niet meer zonder, maar dat kan extreme vormen aannemen. Het aantal mensen met een overmatige angst om even niet bereikbaar te zijn, loopt wereldwijd op naar zo’n 80%!

Even wat feitjes

  • De gemiddelde smartphone-gebruiker checkt 47 keer per dag zijn telefoon. Jaarlijks komt dat neer op ruim 7000 keer.

  • Van de werknemers neemt 75% hun smartphone op het werk mee naar de wc.

  • Eén op de vijf scholieren gebruikt zijn telefoon stiekem tijdens het maken van een toets.

  • 66% van de ondervraagde mensen zegt geen dag zonder telefoon te kunnen.

Nomofobie

Misschien dat je van de term nomofobie een beetje lacherig wordt, maar deze aandoening heeft grote en serieuze gevolgen! Om er een paar te noemen: constante gevoelens van onrust en stress, een lagere werkproductiviteit, slechter slapen, schouder- en nekklachten, een smartphone-duim, bijziendheid en een slechter gehoor. Om nog maar te zwijgen over de irritatie die ontstaat bij een continu gebruik van je smartphone in gezelschap. Fysiotherapeut Marlous de Haan is zelf ook verkleefd aan haar mobiele telefoon en ging op onderzoek uit.

Gedragsregels voor het gebruik van je smartphone zijn er niet echt en voor onze fysieke, mentale en sociale gezondheid vond Marlous het de hoogste tijd worden om deze eens goed op papier te zetten. Dat deed ze in haar boek ‘Smartphone etiquette’. “Ik ben nog steeds ernstig verslaafd aan mijn smartphone hoor”, bekent Marlous. “Hij wijkt geen centimeter van mijn lijf, ik ga er mee slapen en sta ermee op. Heel irritant natuurlijk. Ik gebruik hem de hele dag en vind het fijn dingen te kunnen opzoeken wanneer ik dat wil. Even kijken naar het weer, even op de app met anderen. Als je de kenmerken van nomofobie erbij pakt, scoor ik hoog.” Maar waarom dan een boek? “Ik ben van origine fysiotherapeut en in mijn praktijk kreeg ik steeds meer volwassenen en ook jongeren met overbelastingen aan pols, schouder, elleboog en met klachten over hoofdpijn en concentratieproblemen. Dat bleek allemaal terug te voeren naar het gebruik van mobiele devices: smartphone en tablet.”

© Bas van den Biggelaar

Nomofobie is dan nog officieel geen verslaving, maar het staat op de planning om het op de DSM-lijst (waarop alle psychische en psychiatrische stoornissen staan) te zetten. “Er zijn inmiddels ook al klinieken voor en psychiaters die mensen proberen van hun afhankelijkheid voor mobiele telefoon en internet af te helpen. En in bijvoorbeeld Japan hebben ze hele kampen voor jongeren voor een digitale detox.” Marlous vertelt dat een verslaving aan je telefoon drie verschillende gevolgen heeft: fysieke, mentale (inclusief ontwenningsverschijnselen) en sociale. “Dit hele verhaal staat ook in mijn boek. Er is nog weinig geschreven over de laatste categorie, maar ik heb toch nog genoeg info kunnen vinden. In mijn boek staan ook een hoop cijfertjes, maar die zal ik bij een eventuele tweede druk wel moeten aanpassen. Het hele corona-gebeuren heeft ongetwijfeld ook gezorgd voor een ander smartphone-gebruik.”

Een hoop irritatie

De etiquette-regels in het boek van Marlous zijn ook broodnodig, want de hele tijd met je telefoon bezig zijn, zorgt voor een hoop irritatie in de omgeving. “Het gaat mij vooral om de bewustwording, zelf in de gaten hebben hoe vaak je je telefoon er even bij pakt. Dat is namelijk een enorme Pavlov-reactie die moeilijk te onderdrukken blijkt te zijn. Natuurlijk kun je meteen kijken als je hoort dat er een appje binnenkomt, maar je kunt het ook niet doen. Je kunt ook je notificaties uitzetten, zodat je niet merkt dat er mail of berichten binnenkomen. Of zet je telefoon op zwart-wit, dan is het ook al veel minder uitnodigend om op erop te kijken. Neem een keer niet je smartphone mee naar de wc – het kan echt – of stel telefoon-vrije uren in op een dag, vooral als je kinderen hebt. Dat helpt allemaal om er iets meer regulering in te krijgen.”

Meer info: smartphoneetiquette.nl, nomofoob.nl.

In Smartphone etiquette: 125 gouden gedragsregels die je zou moeten kennen voor het gebruik van je mobiel (Het Boekenschap), legt Marlous de Haan uit hoe je je leven met je mobiel jouw leven en dat van anderen leuker maakt. Met illustraties van Bas van den Biggelaar.

Lees meer over: Gezond leven, Mentale fitheid en Samen leven

Registreer nu bij RADAR+

RADAR+ biedt waardevolle tips om het beste van je leven te maken! Maak nu een gratis account aan en lees meteen meer!

Registreer nu