‘Koelverse’ boerenkoolstamppot

Hartstikke makkelijk, die kant- en klare stamppotten die je in de supermarkt kunt kopen. Maar hoe gezond zijn ze?

© cc-by-sa-2.0 FotoosVanRobin

Calorieën leveren kant-en-klare stamppotten voldoende, gemiddeld tussen de 500 en 600 kcal per portie. Ook met het eiwit en de vezels zit het meestal aardig goed. Zo levert een portie Hoogvliet-stamppot bijna 13 gram vezels, ruim een derde van de benodigde dagelijkse hoeveelheid (30 gram). Jumbo- en de ‘verse’ Lidl-stamppot bevatten de minste vezels: maar 6-7 gram per portie. Daar zit ook verreweg de minste boerenkool in. Het wordt anders als we naar de hoeveelheid (verzadigd) vet en zout kijken. De verse boeren- kool van Lidl vond iedereen bremzout en dat klopt ook wel. Met 1,1 procent zout, zo’n 5,5 gram zout per portie, heb je al bijna de geadviseerde dagelijkse hoeveelheid zout (6 gram) binnen. Maar ook de stamppotten van AH zijn met ruim 0,8 procent zout behoorlijk ‘pittig’. De hoge zoutbijdrage zit hem meestal in de bijgeleverde worst. Zout wordt vooral toegevoegd als smaakversterker, maar dat dit niet altijd nodig is, bewijzen de stamppot en worst van Hoogvliet. Die scoren het laagst op zout, 0,65 procent, in totaal 3,25 gram zout per portie; overigens nog steeds meer dan de helft van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. De maaltijden bestaan ook voor ruim een derde uit vet, waarvan weer ongeveer een derde verzadigd vet uit de worst en spekjes. De Jumbo-stamppot scoort met 24,5 gram vet per portie het beste. Ten slotte worden er aan de stamppotten allerlei dingen toegevoegd die je er zelf niet in zou doen, zoals smaakversterkers, emulgatoren, conserveer- middelen, antioxidanten en voedingszuren, aroma’s en kleurstoffen. Echt ongezond zijn zulke toevoegingen niet. Ze maken het bijvoorbeeld mogelijk om de stamppot langer te bewaren, zonder dat smaak, consistentie en kleur achteruit- gaan. Maar als je zelf boerenkool maakt en daarna eventueel invriest, heb je ze niet nodig. Advies: niks mis met af en toe zo’n maaltijd, maar houd er wel rekening mee dat je dan snel aan je zout- en vettaks zit.

Lees ook deze bijlage

Zelf boerenkool maken

Meestal hoef je bij zelfgemaakte boerenkool geen zout toe te voegen, omdat het spek en de worst al vrij zout zijn. Als je je stamppot minder zout wilt maken, kun je worst en/of spek weglaten; vega spekjes zijn iets minder zout. Of vervang het spek door gebakken ui met eventueel wat meegefruite ongezouten, geroosterde (cashew)noten of gerookte tofu en wat kerriepoeder. Lekker veel peper of iets zuurs als een scheutje azijn zorgen er ook voor dat je minder zout nodig hebt (zilveruitjes en augurkjes zijn heerlijk bij boerenkool, maar bevatten veel zout). Mosterd en sambal bevatten ook vrij veel zout, maar door de pit hoef je er niet veel van te gebruiken.

Liever vega(n)?

Voor een vegetarische of vegan boerenkoolstamppot kun je de worst en spekjes vervangen door vegetarische varianten. Maar lekkerder is het om de spekjes te vervangen door bijvoorbeeld blokjes rookkaas of gebakken haloumi, grofgehakte cashewnoten, gerookte amandelen of blokjes gerookte tofu. Voeg deze ingrediënten op het laatst toe, dan blijven de smaak en bite het beste behouden.

Zelf maken is wel zo lekker!

Dit is een EXTRA artikel

Dit is een EXTRA artikel en alleen te bekijken voor abonnees. Maak nu een account aan en kies het abonnement dat het best bij je past om direct onbeperkt toegang te krijgen tot alle artikelen.

Maak een account aan