Voedingstrend: Paleo

Een van de voedingstrends waar je tegenwoordig veel over hoort, is het Paleodieet. Het is geen afvaldieet, maar een manier van eten.

Paleo, wat is het?
Eten zoals onze voorouders, de ‘jagers-verzamelaars’, in de oertijd deden.

Wat is de claim?
Je wordt gezond, fit en slank, zijn de claims van paleo. Eten zoals de jagers in de oertijd is gezonder, omdat onze genen daarop zijn ingesteld. We zijn namelijk pas voedingsmiddelen als graan, zuivel, peulvruchten en suiker gaan eten nadat de eerste mensen waren begonnen met veeteelt en landbouw, tussen de 12.000 en 10.000 jaar geleden. Ons lichaam is daar nog niet op is ingesteld. Daardoor krijgen we gezondheidsproblemen als overgewicht, diabetes, hart- en vaatziekten, auto-immuunziekten, enzovoort, zeggen de voorstanders.

Waar komt het vandaan?
Het paleodieet kreeg in de jaren zeventig bekendheid dankzij de arts Walter Voegtlin, die in reactie op het ongezonde Amerikaanse voedingspatroon als eerste ‘eten zoals de vroegste jagers-verzamelaars’ bepleitte. In Nederland is drs. Richard de Leth, met zijn ‘Oersterk’-boeken, de grootste voorstander van paleo.

Wat eet je?
Het paleodieet bestaat vooral uit onbewerkte, biologische voedingsmiddelen: vis, mager vlees, eieren, vrijwel alle biologische groenten en fruit; zaden en noten en onbewerkte vetten zoals olijfolie, kokosolie en roomboter. Biologisch is belangrijk, omdat door de massaproductie van tegenwoordig met name groente en fruit minder vitamines en mineralen bevatten. Bovendien worden niet-biologische producten gekweekt met kunstmest en gif en zitten er ‘hormoon- verstorende’ stoffen in niet-biologisch vlees.

Wat eet je niet?
Niet-biologische en bewerkte voedingsmiddelen, zuivel (wel roomboter), aardappels, paprika en tomaat, granen en brood, sojaproducten, vet vlees, toegevoegde suikers en vruchtensap, peulvruchten en pinda’s (want dat zijn ook peulvruchten), bewerkte vetten als margarine. Redenen: ons lichaam zou zuivel niet goed kunnen verwerken, vooral lactose is een boosdoener. Granen en peulvruchten bevatten natuurlijke afweerstoffen, zoals lectines, gluten en fytinen, die onder andere voor darmschade kunnen zorgen. Vet vlees en bewerkte producten kunnen ontstekingen veroorzaken. Suiker kan je immuunsysteem onderdrukken en voor veel andere gezondheidsproblemen zorgen. Aardappels, paprika en tomaten behoren tot de giftige nachtschadefamilie.

Hoe doe je het?
Simpel. Er is meer dan genoeg keuze. Alleen voor brood en pasta zul je vervangers moeten vinden, bijvoorbeeld noten- en zadencrackers of crackers van glutenvrije granen als boekweit, haver, mais of rijst. Pasta kun je vervangen door zeewierpasta; aardappels door zoete aardappel.

Werkt het?
Met Paleo eet je absoluut gezonder dan de meeste mensen doen. Er zitten geen voedingsmiddelen bij die slecht voor je zijn. Mede doordat er weinig koolhydraten in zitten, val je zeker in het begin af tot een goed gewicht.

Nadelen of bezwaren?
Als Paleo-eter eet je veel vlees en vis. Dat is anno 2020 absoluut niet aan te raden vanwege duurzaamheidsoogpunt en dierenwelzijn, Maar ook voor de gezondheid zouden we juist minder vlees en vis en méér granen en peulvruchten moeten eten, zeggen veel (voedings)wetenschappers en artsen. Bovendien kan ons lichaam prima met de ‘gifstoffen’ in peulvruchten en graan omgaan. Als je geen zuivel of zuivelvervangers met toegevoegde calcium eet, is het lastig om genoeg calcium binnen te krijgen, zegt het Voedingscentrum. Bovendien heeft ons lichaam tijd genoeg gehad om zich aan te passen aan veranderende eetgewoontes. Zo kunnen mensen in gebieden waar altijd veel zuivel werd gegeten, zoals West-Europa, lactose prima verteren. En tenslotte: er is simpelweg niet genoeg bekend over hoe onze voorouders daadwerkelijk aten.

Dit is een bijlage van:

Registreer nu bij RADAR+

RADAR+ biedt waardevolle tips om het beste van je leven te maken! Registreer je nu gratis en lees meteen meer!

Registreer gratis