Hoe vind je de zorgverlener die bij je past?

Je hebt thuiszorg nodig, een psycholoog, fysiotherapeut of opvoedondersteuning. Een rondje googelen levert je waarschijnlijk tal van opties in de buurt op. Maar wie kies je?

Wat is goede zorg?

Stel je vindt via via een goede medisch pedicure, huisarts of verloskundige. Daarmee ben je er nog niet. Heel belangrijk voor een prettige ervaring is dat de persoonlijkheid van de zorgverlener past bij de jouwe. Misschien vind jij het onontbeerlijk dat je huisarts je bij wijze van spreken herkent aan je telefoonnummer. Een ander vindt het juist veel prettiger om in een grote groepspraktijk te komen waarvan de huisartsen echt niet elke patiënt kunnen onthouden. Toch vindt vrijwel iedereen het belangrijk dat de hulpverlener betrokken bij je is, een relatie met je aangaat, ook al duurt die maar enkele consulten.

Veronique is communicatie­adviseur. Haar fysiotherapeut Bart van Spine Nederland leerde haar leven met haar scheve rug. ‘Met mijn scoliose heb ik altijd prima kunnen leven. Althans: ik ontwikkelde allerlei strategieën om zo min mogelijk te bewegen. Ik was een lezer, een tekenaar, leefde vanuit mijn hoofd. Tot ik rond mijn 42ste enorme pijn kreeg. Zo veel, dat ik de specialist vroeg me plat te spuiten. In plaats daarvan stuurde hij me naar een revalidatiecentrum. Daar ontmoette ik Bart. Hij was 23 en net klaar met zijn studie. Bart was streng, maar had humor. Het lukte hem mij te overtuigen dat ik zélf iets aan mijn situatie moest doen. En dat was: sporten. Drie keer in de week. Zodat mijn spieren – die ik jarenlang steeds minder had gebruikt – sterker zouden worden. Bart zorgde ervoor dat ik gemotiveerd raakte. Kijk, iemand die van jongs af aan sport, die snapt niet wat het probleem is. Hup, gewoon van die bank af en drie keer in de week aan de bak. Maar voor mij was bewegen geassocieerd met niet kunnen, met niet leuk vinden, met pijn. Bart legde mij veel uit over pijn en pijnbeleving. Wat gebeurde er precies in mijn lichaam? En welke verandering was nodig om minder pijn te gaan ervaren? Hij leerde mij mijn grenzen te verleggen, met respect voor mijn eigen beperking. Na twintig weken intensieve revalidatie ben ik bij het centrum blijven sporten. Geloof het of niet, ik vind het nu zelfs leuk. Ik zie mezelf nog steeds als een patiënt, maar Bart vindt mij een sportieve vrouw. Ik ben hartstikke scheef, maar topfit en pijnvrij. Dankzij Bart.’

Vraag je af: zal er een klik zijn?

Wie zorg nodig heeft wordt meestal doorverwezen door de huisarts. Bespreek die doorverwijzing goed. Waarom raadt de huisarts die betreffende specialist of zorgverlener aan? Vanwege de goede resultaten? Prima, natuurlijk, maar vraag je huisarts of hij denkt dat jullie persoonlijk zullen klikken, en of er eventueel nog andere opties zijn. Zeker als je bang bent of tegen de behandeling opziet: bespreek dat met je dokter. De ene kaakchirurg is trefzeker maar wat botter in de omgang, de andere is misschien gespecialiseerd in mensen met angst. Daar kan je huisarts (of in dit voorbeeld de tandarts) bij de verwijzing rekening mee houden.

Steffi (­afslankconsulente bij Size Zero) is van het stotteren ­afgeholpen door stottercoach Ingrid van Del Ferro Instituut. Steffi: ‘Vlak voor haar overlijden gaf mijn oma me haar ring en zei: ‘Ik hoop dat je goed leert praten of dat je het stotteren accepteert.’ Ik zat toen op de lagere school en had logopedie. Dat hielp niet. En ’t stotteren accepteren? Dat is me nooit gelukt. Gelukkig had ik vriendinnen op school. Maar ik werd ook gepest. Bij het hardop lezen van teksten in de klas mochten leerlingen elkaar de beurt geven – tijdens zo’n les kreeg ik ’m dan wel drie keer. Dat vonden ze zó grappig! Vreselijk. Later tijdens mijn werk bij een verzekeringsmaatschappij zat ik altijd diep weggedoken achter mijn computer, ik vermeed het om te telefoneren en te praten. De ­verzekeringsmaatschappij wilde de stottertherapie van het Del Ferro Instituut in hun pakket opnemen, en stuurden mij erheen als proefkonijn. Dat was een pittige week! Meteen de eerste dag werden we gefilmd. Dat vond ik zó confronterend. En daarna: telefoneren, naar de bakker en bestellen in een restaurant. En vooral: ademhalingsoefeningen. Doodeng vond ik het! Ingrid was streng, maar positief en motiverend. Niet van: ooh, wat zielig dat je stottert. Nee: dit ben jij, ga staan voor wie je bent. We moesten echt aan het werk. Haar drive sloeg op me over. Na de cursus was ik van het stotteren af. Ongelooflijk. Het betekende zo veel dat ik die ring van mijn oma aan Ingrid heb gegeven. Daarna zijn we altijd contact blijven houden. Ingrid wil nu graag afvallen. Dit keer mag ik háár helpen.’

Misschien weet de buurvrouw het

Vraag ook rond in je omgeving. Misschien weet je buurvrouw of vriendin wel net die ene masseuse met gouden handen, of heeft ze de knobbel op haar voet laten weghalen bij een kliniek in Spanje die niet de hele voet opensnijdt maar via twee kleine gaatjes opereert. Heb je zorgverleners in je vrienden- of kennissenkring? Vraag wie zij aanbevelen. Zo weet je schoonheidsspecialist waarschijnlijk wie een goede dermatoloog is, en weet een kraamhulp welke gynaecoloog echt heel vriendelijk is.

Heeft de dokter wel een diploma?

Gelukkig bestaan er voor veel beroepsgroepen registers, beroepsverenigingen en patiëntenverenigingen. Die geven natuurlijk geen waterdichte garantie op een vruchtbare samenwerking, maar in ieder geval weet je dan dat de zorgverlener de vereiste diploma’s gehaald (die heeft hij nodig wil hij tot een register kunnen toetreden) en dat hij of zij voldoet aan andere kwaliteitsnormen.

Op bigregister.nl/ kun je van een aantal typen zorgverleners zien of er een register en een belangenorganisatie is. Je kunt natuurlijk ook bij ‘de andere kant’ informeren: bij patiëntenverenigingen. Je vindt ze hier: zorgkaartnederland.nl/patientenorganisatie. Dan is er ook nog een overkoepelende organisatie van alle patiënten- organisaties: patientenfederatie.nl. Ook vind je op die site nuttige informatie over bijvoorbeeld hoe je een ziekenhuis kiest, of hoe een klachtenprocedure in z’n werk gaat.

Wordt het vergoed?

De meeste zorgverzekeraars hebben op hun site informatie staan over aanbevolen zorgverleners. Je kunt dan meteen even checken of ze de zorg vergoeden of dat je (een deel van) de zorg zelf moet betalen. Bel je zorgverzekeraar voor de zekerheid even, dan weet je het zeker.

Check de Zorgkaart

Op zorgkaartnederland.nl schrijven patiënten en cliënten recensies over zorgverleners. Het kan geen kwaad om daar eens een kijkje te nemen. In de regel geldt: hoe meer recensies, hoe meer waarde je eraan kunt hechten (één ontevreden patiënt zegt nog niets). En ook: wie het druk heeft, is meestal ook goed (tenzij je in een krimpgebied woont, dan gaat dat minder op).

Rapportcijfers voor zorgaanbieders

KiesBeter is een site (kiesbeter.nl) van het Zorginstituut Nederland, met per onderwerp of aandoening informatie en richtlijnen voor goede zorg. Je vindt er ook rapportcijfers die patiënten en cliënten aan zorgaanbieders gaven.

Twee horen meer dan een

Oké, je hebt een zorgverlener gekozen en je hebt een intakegesprek of een eerste consult. Je gevoel zal snel code prettig of code onprettig of iets daartussenin doorseinen. Luister daar goed naar, maar stel ook vragen! Neem iemand mee als je dat zelf niet zo goed durft. Sowieso horen twee mensen meer dan een.

Denk aan vragen als:

  • Wat is het behandelplan?
  • Wat zijn de risico’s van de behandeling?
  • Hoe druk is de praktijk, word je snel geholpen of duurt het weken voor je terechtkunt?
  • Hoe is de telefonische bereikbaarheid?
  • Word je door hem of haar behandeld of (ook) door collega’s?

Heb je klachten over de zorg?
Heb je klachten over de zorg? Of voelt het contact niet goed? Spreek dat uit, hoe moeilijk of ongemakkelijk dat ook is. Ook nu is het advies: neem iemand mee! Op landelijkmeldpuntzorg.nl/burger/in-gesprek-met-de-zorgaanbieder lees je tips voor dergelijke gesprekken.

Lees meer over: Gezond doen

Registreer nu bij RADAR+

RADAR+ biedt waardevolle tips om gezond te blijven van lijf & geest! Maak nu een gratis account aan en lees meteen meer!

Registreer nu