Hello Fresh, wat maak je me nou?

Journalist Wilma van Hoeflaken gebruikte Hello Fresh voor de veggie recepten. Maar onlangs merkte ze dat het bedrijf zijn klanten juist pusht om vlees te bestellen.

Al jaren wilde ik stoppen met vlees eten. Maar helemaal vegetarisch eten, daar kwam het niet van. Ik vond het ingewikkeld en had ook geen zin en tijd om elke dag uren in de keuken te staan. Maar toen kwam corona. Al mijn opdrachten werden ingetrokken en ik had van de ene op de andere dag zeeën van tijd. Op internet zocht ik naar goede vegetarische recepten en ik stond elke middag langdurig in de keuken.

.Maar zo bleef het niet. Na een paar weken druppelden de eerste opdrachten binnen en even later had ik het even druk als voorheen. In diezelfde periode was ik door omstandigheden thuis de enige kok van dienst geworden. Ik vond het een hele toer om elke dag weer iets te verzinnen om te eten dat ook nog vegetarisch en – na een lange werkdag – snel en makkelijk te maken was.

Ineens was er een vleesbalkje

Zo kwam ik bij Hello Fresh terecht. Elke week selecteerde ik drie vegetarische maaltijden, die thuis werden bezorgd. Na een werkdag trok ik de ijskast open, snipperde ik een uitje, hakte ik amandelen fijn en deed ik stap voor stap wat de receptenschrijver mij opdroeg. Zo gingen de jaren voorbij en werd zelfs de carnivoor des huizes een tevreden flexitariër. Tot afgelopen herfst.

Op alle foto’s van de veggie maaltijden die je in een week kunt kiezen, staat een balkje met de tekst ‘Voeg gevogelte (vlees of vis) toe’. En zodra je het vegetarische gerecht van je keuze aanvinkt, verschijnt in beeld: ‘Smaakt nog lekkerder met Duitse biefstuk’. Of ‘Smaakt nog lekkerder met garnalen’. Die je dan ook meteen met een vinkje aan je bestelling kunt toevoegen. Je moet zelfs goed opletten. Want als je dat niet doet, is het extra vinkje bij de Duitse biefstuk en de garnalen snel gezet. En wat doet Hello Fresh met mensen die uit zichzelf al een maaltijd kiezen met vlees of vis? Zij krijgen het aanbod een extra portie vlees of vis te bestellen.

Zodra je een vegetarisch gerecht kiest, lees je: ‘smaakt nog lekkerder met Duitse biefstuk’

Een domme chatbot

Ik kon het niet geloven. Een maaltijdservice die mensen die vegetarisch willen eten aanmoedigt om vlees en vis te gaan eten! Bij de chatbot van Hello Fresh probeerde ik mijn beklag te doen. Het was een domme chatbot, die niets kon met mijn reactie. Het enige e-mailadres dat ik op de site kon vinden, was dat van de pr-afdeling.

De pr-afdeling schreef terug dat Hello Fresh ‘constant in beweging is om het productaanbod en de applicatie-ervaring te verbeteren’. En mensen wil ‘inspireren op het gebied van duurzame voedingskeuzes’. Hello Fresh stelt dat vegetarische gerechten al drie jaar de meest gekozen receptcategorie vormen. Wedden dat dat snel verandert als je al die vegetariërs pusht om vlees te bestellen?

Ook schrijven ze dat 40 procent van het weekmenu dat ze aanbieden vegetarisch is. Ik geloof dat direct, want ik zie die menu’s elke week. Maar daar blijft weinig van over als je op al die gerechten een labeltje zet met de tekst ‘Voeg vlees toe’.

Duwtje in de goede richting

Ik las in de Volkskrant over een Wagenings eetcafé waar een experiment werd gedaan met gedragsbeïnvloeding. Een maand lang werd gevarieerd met een driegangenmenu. Twee weken werd het hoofdgerecht gemaakt met vlees en stond erbij dat er ook een vegetarische optie was. En twee weken was het hoofdgerecht vegetarisch en stond er in kleine letters bij dat een optie met vlees mogelijk was.

Toen de vegetarische optie de standaard was, at meer dan twee derde van de gasten vegetarisch. Toen vlees de standaard was, koos maar 12 procent van de gasten voor een vegetarische maaltijd. Zo makkelijk kun je mensen dus beïnvloeden. Een bedrijf als Hello Fresh heeft veel invloed. Op dierenwelzijn, op het klimaat, op gezondheid. Zij zouden hun klanten gemakkelijk een duwtje in de goede richting kunnen geven. In plaats daarvan duwen ze mensen die vegetarisch willen eten een karbonaadje door de strot.

Lees meer over: Columns en Goed eten

Registreer nu bij RADAR+

RADAR+ biedt waardevolle tips om gezond te blijven van lijf & geest! Maak nu een gratis account aan en lees meteen meer!

Registreer nu