Duurzaam ondernemen: Pure prijzen zichtbaar maken
Michel Scholte (36) is medeoprichter en eigenaar van sociale onderneming True Price, die de échte prijzen van producten – inclusief de negatieve impact op mens en milieu – zichtbaar maakt. Door deze ‘belangrijke stap’ kunnen mensen een verantwoorde keuze maken, wat moet leiden tot een duurzamere economie, legt hij uit.
Wat doet True Price precies?
‘We maken de verborgen ofwel externe kosten van producten transparant. In wat we allemaal kopen is de prijs van de negatieve effecten die producten hebben op het milieu en de natuur, maar ook de mens – bijvoorbeeld door uitbuiting – niet verrekend. Door de échte prijzen (waarin de herstelkosten voor de gemaakte schade zijn opgenomen, red.) zichtbaar te maken, kunnen we meer doen aan het feit dat ons huidige luxe consumentengedrag de planeet om zeep helpt. Groene keurmerken en certificeringen werken onvoldoende, omdat die niet erg transparant zijn en ook vaak sprake is van greenwashing.’
Hoe hoog worden de kosten dan?
‘Inmiddels heeft onze sociale onderneming met een eigen rekenmodel onder meer de true prices bepaald van voedingsmiddelen die het meest vervuilend zijn. Melk bijvoorbeeld zou tussen de één en drie euro meer moeten kosten. En een duurder exemplaar spijkerbroek van rond € 120 zou een derde meer moeten kosten. Voor de katoenteelt worden heel veel chemicaliën en water gebruikt, textielarbeiders krijgen meestal schamele lonen en zo’n kledingstuk wordt vanaf de andere kant van de wereld vervoerd.’
Dit is een EXTRA artikel
Dit EXTRA artikel is alleen te bekijken voor abonnees. Maak eenvoudig een account aan en kies het abonnement dat het best bij je past. Je krijgt direct onbeperkt toegang tot alle artikelen!