Lesje economie: voordelen van een elektrische auto
De overheid stimuleert elektrisch rijden met subsidies en belastingvoordeel, ook als je een tweedehands elektrische auto koopt. Inmiddels is van elke vijf nieuwe auto’s die worden verkocht er eentje elektrisch.
Volgens autobranche-organisatie Bovag telt Nederland 9 miljoen personenauto’s. Daarvan zijn er ruim 300.000 volledig elektrisch. Op het totale aantal auto’s in Nederland is de elektrische auto dus nog zwaar in de minderheid.
Maar de elektrische auto is bezig zijn achterstand in te halen. Er worden steeds meer exemplaren verkocht, zowel nieuw als tweedehands. Dat elektrische auto’s populairder worden is logisch. Om te beginnen is benzine schreeuwend duur. Elektrisch rijden is per kilometer voordeliger. De kilometerprijs is het laagst als je zelf een laadpaal hebt en helemaal als je ook zonnepanelen hebt
Maar ook als je gebruikmaakt van openbare laadpalen is elektrisch rijden voordeliger. Daarnaast is elektrisch rijden veel beter voor het milieu. Nog een pluspunt is dat de accu’s steeds beter worden, waardoor je zorgeloos flinke afstanden kunt afleggen. Bovendien zijn elektrische auto’s de laatste jaren goedkoper geworden.
Auto van de zaak
De meeste elektrische auto’s die je ziet rijden zijn auto’s van de zaak. Zo’n elektrische auto is veel voordeliger dan een benzineauto. Dat heeft te maken met de bijtelling. Heb je een auto van de zaak, dan heb je daar tevens privé profijt van en daarom moet je er ook belasting over betalen.
Bij een benzineauto wordt 22 procent van de cataloguswaarde ervan opgeteld bij je inkomen. Voor een benzineauto van € 30.000 komt de bijtelling daarmee op € 6600. Voor een elektrische auto geldt het tarief van 22 procent echter pas boven de € 30.000. Tot dat bedrag is de bijtelling 16 procent. Voor een elektrische auto met een cataloguswaarde van € 30.000 is de bijtelling daardoor maar € 4800. Boven die € 30.000 krijg je wel weer te maken met een bijtelling van 22 procent. Bij een elektrische auto van € 45.000 komt de bijtelling daardoor op € 30.000 x 16% + €15.000 x 22% = € 8100. Voor een benzineauto van € 45.000 is de bijtelling € 9900.
Als je een elektrische auto koopt, profiteer je vijf jaar van de regels op het moment van aanschaf. Het bijtellingspercentage is de afgelopen jaren gestegen. Is het momenteel 16 procent, in 2022 en 2021 was het 12, in 2020 zelfs maar 8 procent. Bovendien kon je voorheen ‘duurdere’ elektrische auto’s kopen tegen het lage bijtellingstarief.
In 2020 gold de lage bijtelling tot een catalogusprijs tot € 45.000, in 2021 tot € 40.000, in 2022 tot € 35.000 en nu dus nog maar tot € 30.000. Dus wie in 2020 zakelijk een elektrische auto aanschafte (met tot € 45.000 8 procent bijtelling), is beter af dan de buren die sinds dit jaar in een soortgelijke auto rijden (met tot € 30.000 16 procent bijtelling en daarboven 22 procent). De overheid maakt de voordeeltjes van elektrische auto’s kleiner omdat elektrische auto’s steeds betaalbaarder worden.
De accu’s worden steeds beter, dus je legt zorgeloos flinke afstanden af
-
Vanwege de dure benzine is elektrisch rijden voordeliger per kilometer.
-
Vanwege de bijtelling is een elektrische auto van de zaak voordeliger dan een benzineauto van de zaak.
-
Bij de aanschaf of lease van een nieuwe elektrische auto krijg je in 2023 € 2950 subsidie. In 2024 wordt dit € 2550.
Zo kom je aan subsidie
Ook als je privé een elektrische auto koopt of leaset heb je een financiële meevaller. Net als zakelijke rijders heb je het voordeel dat je voor elektrische auto’s geen BPM (aanschafbelasting) betaalt.
Momenteel komen er steeds meer tweedehands elektrische auto’s op de markt. Dat zijn meestal auto’s die eerst als zakelijke leaseauto in gebruik waren en na een paar jaar worden vervangen. Subsidie vraag je aan op rvo.nl. Er gelden wel allerlei voorwaarden. Zo moet je de auto kopen bij een autobedrijf en niet bij een particuliere aanbieder. Bovendien moet je de subsidie aanvragen binnen zestig dagen nadat je het koop- of leasecontract hebt getekend. Ook moet je er op tijd bij zijn: elk jaar is er een maximumbedrag aan subsidie beschikbaar. Voor 2023 is op moment van schrijven nog 50 miljoen beschikbaar. Maar wacht met je aanvraag dus niet tot het einde van het jaar, want als de pot leeg is vis je achter het net.
Dit artikel is geactualiseerd in januari 2023.