Goede voornemens: hou vol, je kan het!

Morgen rook je je laatste sigaret. Over drie maanden ben je 6 kilo afgevallen. En in 2022 ga je veel vaker op bezoek bij je familie. Ja ja. Of gaat het nu wél lukken?

Goede voornemens bedénken is niet moeilijk. Gemiddeld 80% van de Nederlanders begint het nieuwe jaar met een of meer goede voornemens. Maar binnen twee jaar zijn de meeste voornemens alweer gesneuveld, blijkt uit ander onderzoek. Vaak halen ze eind januari niet eens. Dat ligt niet per se aan de voornemens, maar aan ons gedrag.

95% van ons handelen gaat onbewust en automatisch. Eén kleine tegenslag, en hop, de meeste mensen vallen terug in hun oude vertrouwde gewoontegedrag. Maar dat hoeft niet! Ben Tiggelaar, auteur van o.a. Dromen Durven Doen en Jeremy Dean, een Brits psycholoog en de schrijver van Making Habits, Breaking Habits, geven tips.

1. Zet fantasie tegenover werkelijkheid

De beste voornemens komen tot stand door mental contrasting. Fantaseer eerst uitgebreid over de positieve gevolgen van je voorgenomen verandering – je toekomstige slanke lijf en een leven zonder schuldgevoelens over snaaimomenten – als je wilt stoppen met snoepen. Denk vervolgens aan de moeilijkheden die je in werkelijkheid gaat tegenkomen, zoals momenten waarop je je verveelt of honger hebt, en de winkel vol verleidingen waar je elke dag langsloopt. Zo breng je in kaart welke tegenslagen je kunt verwachten en daarmee of je voornemen haalbaar is, wat zorgt voor een groter verantwoordelijkheidsgevoel en meer energie om tot actie over te gaan. Zeker als je er een actief ‘als dit, dan dat’-plan aan vastknoopt: als ik trek krijg tussen maaltijden door, dan eet ik een appel.

Dit is een bijlage van:

Dit is een EXTRA artikel

Dit EXTRA artikel is alleen te bekijken voor abonnees. Maak eenvoudig een account aan en kies het abonnement dat het best bij je past. Je krijgt direct onbeperkt toegang tot alle artikelen!

Maak een account aan