Duurzaam ondernemen: Swapfiets

Voor een vast bedrag per maand kun je een Swapfiets huren. Lekke band? Dan rijdt de Swapfietsauto voor en wordt-ie gerepareerd óf er komt een andere fiets. Richard Burger (27) is een van de oprichters van dit bedrijfje, dat de afgelopen vijf jaar explodeerde.

Swapfiets is een wild succes.
‘Ja, de afgelopen vijf jaar zaten we in een achtbaan. We tellen momenteel 175.000 klanten in meer dan zeventig steden, verspreid over vier landen. Want ook in België, Duitsland en Denemarken is Swapfiets inmiddels actief. Toen we begonnen hoopte ik natuurlijk dat we groot zouden worden, maar dit had ik niet verwacht. In 2019 is onze omzet met 250 procent gestegen. Zo hard te blijven groeien wordt de komende jaren natuurlijk steeds lastiger.’

‘We begonnen met dertig tweedehands fietsen; die waren binnen een paar weken verhuurd’

Jullie hebben Swapfiets oorspronkelijk ontwikkeld voor studenten.
‘De twee andere medeoprichters en ik dachten tijdens onze studietijd aan de Technische Universiteit in Delft dikwijls na over concepten voor een nieuwe onderneming. We kwamen op het idee voor een abonnementservice voor fietsen. Die gebruikten we als studenten intensief, en dat was vooral qua onderhoud een gedoe. Je bent liever met andere dingen bezig, dus repareer je je rijwiel provisorisch met een stuk ducttape of een tiewrap. Niet echt veilig. We begonnen met dertig tweedehands fietsen van Marktplaats, die we uitrustten met de blauwe voorband waaraan je een Swapfiets direct herkent. Die waren binnen een paar weken verhuurd. Zodoende dachten we: hier zit muziek in. We hebben het concept verder ontwikkeld en zijn op zoek gegaan naar investeerders. Dat bleek niet eenvoudig, maar uiteindelijk konden we een samenwerking aangaan met het investeringsfonds voor duurzame mobiliteitsconcepten van Pon (handels­onderneming voor vervoer en energie).’

De eenvoudigste Swapfiets huur je voor € 16,50 per maand. Ben je op de lange termijn niet goedkoper uit als je een fiets koopt?
‘Maar dan reken je het zorgeloze gebruik van de Swapfiets niet mee. Dat is voor mensen een openbaring, zó relaxed. Heb je ’s ochtends een lekke band, dan wordt die nog dezelfde dag gratis gerepareerd. We rijden voor met de Swapfietsauto of op een elektrische fiets met aanhanger. En wanneer een mankement niet binnen tien minuten is te repareren, dan wordt de fiets omgeruild. Daarbij kun je ook in ruim vijftig steden naar een van onze winkels komen.’

‘We werken constant aan een zo lang mogelijke levensduur. De huidige Swapfiets gaat veel minder vaak stuk’

De Swapfiets is niet je eigendom, dus waarom zou je er zuinig op zijn? ‘Don’t be gentle, it’s a rental’ heet dat in de autobusiness. Oftewel: bij een huurauto druk je het gas nog eens extra hard in. Iets wat ik trouwens niet meer doe. Het duurzame gedachtengoed werpt blijkbaar zijn vruchten af. Mensen gaan tegenwoordig zorgvuldiger om met hun spullen, dat zie je terug. Met het merendeel van onze klanten – van wie ruim de helft geen student is – hebben we geen problemen. En de meesten sluiten een abonnement af voor een langere termijn, waardoor ze er toch een beetje aan gehecht raken. Voor de herkenbaarheid plakken ze er bijvoorbeeld een sticker op.’

Waar bestaat jullie ‘wagenpark’ uit?
‘We zijn begonnen met een eenvoudige terugtrapfiets, hebben inmiddels een luxer model met handremmen dat € 3 meer kost, en sinds kort ook een e-bike à € 75 per maand. Samen met Pon-dochters Gazelle en Union werken we constant aan een zo lang mogelijke levensduur, en dus duurzamer gebruik. De huidige Swapfiets vergt nu de helft minder reparaties dan het eerste exemplaar. Zo hebben we voor extra stevige velgen gekozen, omdat we in het begin geregeld fietsen binnenkregen met een slag in het wiel. En recenter zijn de lampjes die veel batterijen verbruikten vervangen door een innovatief ontwerp dat werkt met magneten op de spaken. Wanneer die langs het koperen spoeltje van het fietslicht komen, gaat dat branden.’

Wat zijn de toekomstplannen?
‘We krijgen geregeld de vraag vanuit andere steden of we ook naar daarheen komen. Inmiddels ligt er een lijst van 250 gegadigden. Daarbij zitten ook verzoeken van ouders voor de verhuur van kinderfietsen. Zij moeten telkens nieuwe kopen omdat die te klein zijn geworden. Daar is inmiddels al een verhuurbedrijf voor opgericht; het Utrechtse BikeFlip. En ondertussen zijn er nog een paar andere lokale bedrijfjes opgestaan met het concept van Swapfiets. Dat is namelijk onbeschermd en makkelijk te kopiëren. Als dat gebeurt, doe je klaarblijkelijk iets goed. Maar de schaal waarop wij nu opereren heb ik nog niet gezien.’

En waar rijd je zelf op?
‘Tegenwoordig woon ik in Amsterdam, omdat we daar, in Zuid, ons hoofdkantoor hebben gevestigd. Op een Swap-e-bike rijd ik er razendsnel naartoe, en kom ik niet bezweet op mijn werk aan. Bovendien ervaar ik zo meteen ons nieuwe product, om ook dat weer te kunnen optimaliseren. Overigens betaal ik gewoon de maandelijkse huur, zodat ik oprechte feedback kan leveren.’ swapfiets.nl

Registreer nu bij RADAR+

RADAR+ biedt waardevolle tips om het beste van je leven te maken! Registreer je nu gratis en lees meteen meer!

Registreer gratis