Duurzaam ondernemen: Too Good To Go app
Met de app van Too Good To Go koop je voor een paar euro een verrassingstas met voedsel dat anders aan het eind van de dag zou worden weggegooid. Dat doen inmiddels 1,5 miljoen Nederlanders, vertelt topman Joost Rietveld trots.

In Nederland gooien we jaarlijks rond de twee miljoen ton voedsel weg – een onvoorstelbare hoeveelheid.
‘Vanwege de coronacrisis wordt er nog veel meer voedsel verspild. Onze agrarische sector, die een groot deel van zijn producten exporteert, is de buitenlandse afzetmarkt kwijtgeraakt en is met enorme overschotten blijven zitten. Denk aan al die aardappelen die voor de horeca bestemd waren. Dat is niet alleen zonde van al dat eten. Over het algemeen wordt onderschat wat een enorme impact voedselverspilling heeft op het milieu. Alle energie en water die nodig zijn voor de landbouwgrond, productie, arbeid en het vervoer gaan ook verloren. Op mondiaal niveau wordt een derde van het voedsel verspild, wat zorgt voor 8 procent van de wereldwijde CO2-uitstoot. Vandaar onze passie om er iets aan te doen.’
Wie kwam op het idee voor Too Good To Go?
‘Vijf Deense studievrienden zaten in 2015 in Kopenhagen tegen sluitingstijd in een buffetrestaurant en zagen een werkneemster schalen eten leeg kiepen in de vuilnisbak. Er was volgens haar niks mis mee, maar vanwege de wetgeving mocht het de volgende dag niet meer worden verkocht. Die studenten besloten daar wat tegen te doen en bedachten de app waarmee je voor tussen de € 3 tot € 5 een tas voedsel kunt redden. Via de Too Good To Go-app die je op je telefoon kunt downloaden, zie je waar bij jou in de buurt een tas met eten wordt aangeboden. Inmiddels is Too Good To Go actief in veertien Europese landen. Ik heb vanaf 2018 de Nederlandse tak opgezet. Daarvoor werkte ik bij een Deens levensmiddelenbedrijf, waar ik al veel nadacht over de impact van voedselverspilling. Ik heb er meegewerkt aan de ontwikkeling van een exclusieve bouillon, gemaakt van afgedankte groenten en vlees, die een succes werd. Zodoende bleken Too Good To Go en ik een goede match.’
‘Het is niet alleen zonde van het eten, voedselverspilling heeft ook een enorme impact op het milieu’
Wat krijgt de klant precies?
‘Een tasje ofwel Magic Box met een inhoud die drie keer de waarde heeft van wat je ervoor betaalt en waarvan de producten – die nog wel bruikbaar zijn – de volgende dag niet meer mogen worden verkocht. Inmiddels hebben we rond de 3500 afhaal- locaties in steden en ook in kleine dorpen, waar het ook goed gaat. De aanbieders variëren van onder meer bakkers, visboeren, en traiteurs tot supermarkten. Als je vroeger rond vijf uur bij de bakker kwam, was doorgaans alles uitverkocht. Dat is tegenwoordig vaak niet meer het geval. Het assortiment is enorm uitgebreid, omdat klanten tot aan het einde van de dag bediend willen worden. Dankzij onze Magic Box kunnen ondernemers toch wat aan hun overschotten verdienen. Zij krijgen het merendeel van de opbrengst. Een klein percentage gaat naar ons, zodat we de kosten kunnen dekken. Ons bedrijf, dat wordt gefinancierd door private investeerders, wil vooral iets goeds doen voor de wereld.’
De klant krijgt een tas vol onbekende spullen – gaan die niet dikwijls thuis alsnog de prullenbak in?
‘Daar waren wij ook benieuwd naar. Daarom hebben we dat laten uitzoeken door Wageningen University & Research. Uit dat onderzoek bleek dat 90 procent van de producten wordt gebruikt. De meesten koken er meteen die avond een maaltijd van, of eten een afhaalproduct als sushi direct op. Ook worden spullen ingevroren – vlees blijft dan wel een jaar goed. Of het wordt met de buren gedeeld. Onze Magic Boxen worden minstens zo goed gewaardeerd als ‘normale’ boodschappen. Volgens mij heeft het ermee te maken dat mensen er extra moeite voor moeten doen. Maar ook het verrassingseffect speelt een rol, bleek uit de gesprekken die de universiteit met de gebruikers heeft gehad. Het is telkens weer spannend wat je aantreft in de Magic Box.’
Door de coronacrisis verviel het aanbod van horecazaken.
‘Ongeveer 30 procent komt van de horeca, dat voelden we dus wel. Maar sinds mei staan er ook land- en tuinbouwbedrijven op onze app. Die kwamen door de crisis met extra overschotten te zitten. Bij een tuinder in het Westland hebben we getest of verkoop op het erf werkte. Zowel de klanten als die tuinder waren enthousiast, terwijl er voorheen in de sector niet veel animo was. Als je de hele dag in de weer bent op het land, heb je niet zo’n zin om ook nog je overtollige producten te slijten in je eigen winkeltje. Maar door de gevolgen van de crisis werd de urgentie veel groter.’
Too Good To Go blijft overeind?
‘Ja, omdat we dus niet alleen afhankelijk zijn van de horeca. En omdat de formule een succes is. Er zijn inmiddels 3,5 miljoen maaltijden gered, ofwel 3,5 miljoen Magic Boxen verkocht. Onze app telt in Nederland 1,5 miljoen uiteenlopende gebruikers: variërend van mensen die elke dag een doos kopen tot mensen die dat één keer hebben gedaan. Al met al een enorm aantal, waar we trots op zijn. Uit het onderzoek van Wageningen bleek dat onze klanten de boxen in eerste instantie kopen om wat aan de voedselverspilling te kunnen doen. Het verrassingseffect kwam op de tweede plaats, geld besparen op de derde.’
Wat zijn de toekomstplannen?
‘We willen meer doen dan de verkoop van Magic Boxen. Daarom hebben we inmiddels voor scholen een lespakket ontwikkeld over de waarde van voedsel. We zijn ook in gesprek met de politiek over de huidige wet- en regelgeving rond voedselveiligheid. Zo is de THT-datum (Tenminste Houdbaar Tot), een van de grote veroorzakers van de voedselverspilling. Ondanks verschillende voorlichtingscampagnes begrijpen veel mensen niet dat eten dat over die datum is lang niet altijd hoeft te worden weggegooid. Natuurlijk kunnen wij als start-up dat probleem niet verhelpen. Maar we hebben wel de ambitie om de politiek, voedingsbedrijven en consumenten samen te brengen om tot een oplossing te komen.
Update augustus 2020
Inmiddels bestaat de community van Too Good To Go uit meer dan 1.700.000 geregistreerde app-gebruikers en bijna 3.500 aangesloten partners door heel Nederland. Hierdoor zijn al meer dan 4 miljoen maaltijden gered en is meer dan 10 miljoen CO2-uitstoot bespaard.