Nieuw ondernemen: duurzame uitvaarten

Susanne Duijvestein (33) noemt zichzelf een progressief groen blaadje in de uitvaartbranche. Ze probeert met haar bedrijf zo persoonlijk en duurzaam moge­lijke begrafenissen en crematies te regelen in een door commercie gedreven branche.

Hoe ben je in het uitvaartwezen beland?

‘Dat was een intuïtieve stap. Ik heb organisatiekunde gestudeerd en werkte bij de Rabobank, waar ik onder meer een maatschappelijk investeringsfonds beheerde. Na elf jaar dienstverband voelde ik me daar niet meer thuis, en besloot ik mijn leven om te gooien. De dood fascineert me al van jongs af aan, maar ik wist nooit wat ik daarmee moest. Dat ik uiteindelijk voor de uitvaartwereld koos, kwam doordat ik besefte dat daar nog zoveel valt te verbeteren. De branche verdient veel geld aan verdriet, en niet altijd even ethisch. Het wordt tijd dat de commercie plaatsmaakt voor een meer mens- gerichte benadering. Ook op het gebied van duurzaamheid valt er nog veel te bereiken. Ik wil meehelpen onze planeet zo goed mogelijk achter te laten voor de volgende generaties.’

Zijn uitvaarten belastend voor het milieu?

Dit is een EXTRA artikel

Dit is een EXTRA artikel en alleen te bekijken voor abonnees. Maak nu een account aan en kies het abonnement dat het best bij je past om direct onbeperkt toegang te krijgen tot alle artikelen.

Maak een account aan