Duurzaam ondernemen: Red die tube crème
Veel – vooral luxe – cosmeticaproducten worden niet verkocht en belanden in afvalovens. Sinem Tuncer (36) probeert met haar bedrijf Arkive restpartijen alsnog bij de consument te krijgen, maar daar halen grote beautymerken hun neus voor op.
De modewereld wordt al jaren bekritiseerd om de vernietiging van kleding, maar over de cosmeticabranche hoor je weinig.
‘Dat wordt stilgehouden. Maar via jaarverslagen van enkele grote merken die op het internet te vinden zijn, heb ik achterhaald dat 20 tot 40 procent van alle cosmeticaproducten wordt vernietigd, ofwel in verbrandingsovens verdwijnt. En waarschijnlijk is het nog veel meer.
Bedrijven hangen dat soort informatie niet graag aan de grote klok. Bovendien hebben ze geen goed zicht op hun voorraden. ‘Gewone’ merken zien het niet als hun probleem wat er gebeurt met hun producten die in de schappen blijven liggen. Maar luxemerken als Chanel willen niet dat hun restproducten worden doorverkocht, omdat ze controle proberen te houden over de prijzen en exclusiviteit. Alleen lukt dat niet altijd. Er lekken toch overschotten naar tussenhandelaren, die dan op de zogenoemde ‘grijze markten’ terechtkomen.’
Waarom is er zo veel overschot?
Dit is een EXTRA artikel
Dit EXTRA artikel is alleen te bekijken voor abonnees. Maak eenvoudig een account aan en kies het abonnement dat het best bij je past. Je krijgt direct onbeperkt toegang tot alle artikelen!