Online naar de dokter

Vanwege corona kwam de digitale zorg in een stroomversnelling. Wat kan er allemaal al en wat gaat er nog komen? ‘Straks gaan patiënten hun zorg volledig online regelen, dat weet ik zeker. Dat moet ook wel, willen we de zorg betaalbaar houden.‘ Wat zijn de voordelen, wat de nadelen?

Huisarts Bart Timmers uit ‘s-Heeren­berg weet nog als de dag van gisteren dat hij zijn eerste beeldbelgesprek met een patiënt had. Dertien jaar geleden was dat alweer. Als onderdeel van een proefproject plaatste een thuiszorgorganisatie uit de regio camera’s bij cliënten thuis, met als doel op afstand contact met hen te kunnen onderhouden. Aan Timmers vroegen ze of hij mee wilde doen aan de pilot. Maar wát graag, was zijn reactie. ‘Ik ben altijd geïnteresseerd geweest in technologische vernieuwingen. Het was fantastisch om een patiënt op mijn beeldscherm te zien verschijnen.’

Timmers was vanaf het eerste moment enthousiast. ‘Ik heb toen ervaren hoeveel méér beeldbellen biedt dan alleen telefonisch overleg. Je kunt als arts echt goed contact maken, zien hoe iemand reageert, emoties waarnemen. Na al die jaren weet ik: een beeldconsult is bijna net zo goed als een persoonlijk gesprek.’

Timmers kan zelfs sommige lichamelijke onderzoeken op afstand doen, zoals een huidprobleem beoordelen of in iemands keel kijken. ‘Natuurlijk moeten patiënten voor sommige klachten nog steeds echt naar de praktijk komen. Maar ik ben ervan overtuigd dat huisartsen minstens een derde van al hun consulten online kunnen doen.’

Dit is een EXTRA artikel

Dit EXTRA artikel is alleen te bekijken voor abonnees. Maak eenvoudig een account aan en kies het abonnement dat het best bij je past. Je krijgt direct onbeperkt toegang tot alle artikelen!

Maak een account aan