Duurzaam ondernemen: Mended
Daan Maasson (31) richtte samen met zakenpartner Agnes Weber ruim een jaar geleden Mended op: een platform met een netwerk van kleermakers. Je kapotte favoriete kledingstuk helemaal hersteld thuisbezorgd krijgen geeft dezelfde dopaminerush als de aankoop van iets nieuws, belooft Maasson.
Hoe ben je op het idee gekomen?
‘Uit frustratie. Ik had zoals zo veel mensen in mijn kledingkast altijd een stapeltje kleren waarmee wat was: kapotte rits, scheur, of iets zat niet meer helemaal goed. Maar de drempel om daaraan wat te laten doen, was te hoog. Terwijl je tegenwoordig met één klik op de muisknop wel een nieuw kledingstuk bestelt.
Daarom hebben influencer Agnes Weber en ik Mended opgericht: een platform dat een brug slaat tussen klanten en lokale kleermakers. Dat zijn over het algemeen mannen van in de vijftig met veel technische kennis, maar ze weten vaak niet hoe ze zichzelf in de markt kunnen zetten.
De meeste jonge mensen maken geen gebruik van hun diensten. Soms omdat er onduidelijkheid is over wat zo’n reparatie kost. En vrouwen vinden het soms niet prettig om zich door een man te laten opmeten. Maar de voornaamste reden is dat we veelal geen idee hebben van hoe mooi die vakmensen bijvoorbeeld een scheur kunnen maken.’
Toch meldden media dat je kleding fixen hartstikke hip is.
‘Onze ervaring is dat dat alleen geldt voor een kleine voorhoede. Maar er broeit zeker iets. Dat zie je ook aan het feit dat steeds meer merken een gratis reparatieservice aanbieden. Het outdoorlabel Patagonia doet dat al een jaar of twintig, maar inmiddels zijn bijvoorbeeld ook bekende merken als G-Star, Nudie Jeans en MUD Jeans overstag.
Dit is een EXTRA artikel
Dit EXTRA artikel is alleen te bekijken voor abonnees. Maak eenvoudig een account aan en kies het abonnement dat het best bij je past. Je krijgt direct onbeperkt toegang tot alle artikelen!