Iedereen een elektrische auto. Of toch nog even wachten?

Steeds meer mensen kopen een elektrische auto. Sterker: er komt een tijd dat je niet anders meer kunt. Maar we blijven nog vaak twijfelen. Kun je er wel lange stukken mee rijden? Ben je met de torenhoge stroomprijzen wel voordeliger uit? En hoeveel zuiniger is het nu echt?

Kun je inmiddels een behoorlijk lange rit maken zonder tussentijds opladen?

‘Er zijn nu bijna 100 elektrische auto’s op de markt, dus daar kun je geen eenduidig antwoord op geven’, zegt tech-expert Jeroen Horlings, auteur van het boek Alles over elektrische auto’s. ‘Mercedes heeft elektrische modellen die ruim 800 kilometer kunnen rijden. Een nieuwe Tesla haalt gemakkelijk 600 kilometer. Dan heb je het over grote, dure auto’s met een nieuwe generatie accu’s. De kleinere, goedkoopste elektrische modellen blijven steken op ongeveer 170 kilometer. Kijk je naar het gemiddelde van de nieuwe modellen bij elkaar, dan kom je uit op een actieradius van ongeveer 300 tot 350 kilometer. Dat wil zeggen dat je 300 tot 350 kilometer kunt rijden zonder dat je onderweg hoeft te stoppen om op te laden.’

Elektrische auto’s zijn na 20.000 tot 60.000 gereden kilometers schoner dan een brandstofauto

Haal je die 300 kilometer ook als het buiten ijskoud of juist bloedheet is?

‘Nee’, zegt Horlings. ‘In de winter is het bereik van alle auto’s, dus ook auto’s die op brandstof rijden, minder dan in de zomer. Dat komt omdat de luchtweerstand door koude lucht hoger is. Zeker als je wat harder rijdt, remt dat je auto af. De motor moet dus harder werken, waardoor het bereik minder is. Bij een elektrische auto komt daarbij dat een koude accu minder goed presteert, waardoor je er rekening mee moet houden dat je bereik grofweg 30 procent minder is dan in de zomer. Wat hierbij helpt, is om je elektrische auto aan de laadpaal te laten voorverwarmen. Dat heeft twee voordelen: je stapt in een opgewarmde auto én de accu is al warm, waardoor hij beter zal presteren. Hoge temperaturen hebben minder invloed op de actie­radius, behalve als je de airco op z’n koudst zet. Maar dat verhoogt het energieverbruik van alle soorten auto’s, ook brandstofauto’s.’

Kun je met een gerust hart op vakantie met een elektrische auto?

‘Veel mensen hebben het beeld voor ogen van lange files voor de laadpalen in Frankrijk en Spanje, waardoor ze denken: ik ga toch maar met een benzine- of dieselauto op vakantie’, aldus Horlings. ‘Het klopt dat Nederland nog steeds de grootste hoeveelheid laadpalen van Europa heeft: zo’n 107.000 gewone laadpalen en zo’n 3500 snelladers. Maar in de zuidelijkere landen zijn ze hun achterstand de laatste tijd goed aan het inlopen. Langs de snelweg zijn er ontzettend veel laadpalen bijgekomen, en dat zijn de nieuwste soorten laders. De nieuwere elektrische auto’s zijn dan in een kwartiertje tot een halfuur helemaal opgeladen. Als je dat combineert met een lunchpauze of even je benen strekken, dan verlies je er eigenlijk geen tijd mee.’

Twee voordelen van een tweedehands elektrische auto: geen wegenbelasting en geen benzinekosten

Wat kost een elektrische auto?

Je hebt inmiddels meer dan honderd elektrische modellen. De gemiddelde prijs was in 2021 € 51.000, maar je hebt ook een aantal budgetmodellen die beginnen bij € 20.000. De actieradius is dan wel beperkt, ongeveer 190 kilometer. De prijs voor tweedehands elektrische auto’s hangt af van het gebruik en het model, maar een goede richtlijn is dat de auto na ongeveer vier of vijf jaar nog 40 tot 55 procent van de nieuwprijs waard is.

De actieradius van tweedehands modellen is lager dan van nieuwe modellen, omdat de accu’s in de auto’s uit die beginperiode nog minder goed waren, denk aan 150 tot 250 kilometer. Het voordeel van een tweedehands elektrische auto is dat je geen wegenbelasting betaalt en geen geld kwijt bent aan benzine. Daarnaast is het natuurlijk beter voor het milieu. De markt van tweedehands elektrische auto’s is op dit moment nog niet heel groot, maar het aanbod zal de komende jaren wel toenemen.

De accu’s van die nieuwere generatie tweede­hands elektrische auto’s zijn beter dan die van de huidige elektrische occasions, dus de actieradius is groter. Maar de afschrijving op deze nieuwere elektrische auto’s is heel laag, dus ze zullen over een paar jaar nog steeds vrij prijzig zijn. Of je niet beter een paar jaar kunt wachten met de aanschaf van een nieuwe of tweedehands elektrische auto omdat ze dan goedkoper en efficiënter zullen zijn, hangt af van je eigen wensen- en eisenlijstje.

Hoeveel schoner is het nu echt als je elektrisch gaat rijden?

Horlings: ‘Om een goed onderbouwd antwoord te krijgen op deze vraag hebben wetenschappers gekeken naar de volledige levenscyclus van zowel elektrische als brandstofauto’s: de grondstoffen, de productie, het gebruik ervan, het slopen, het recyclen. Een van deze uitkomsten uit de levenscyclusanalyse (LCA) is dat de milieu-impact van een elektrische auto die uit de fabriek komt hoger is dan bij een auto op diesel of benzine. Dat komt omdat er niet alleen een auto moet worden geproduceerd van aluminium of staal, maar ook een accu. Maar omdat je geen uitstoot hebt tijdens het rijden, alleen indirecte uitstoot, zijn elektrische auto’s toch na 20.000 tot 60.000 gereden kilometers al schoner dan een brandstofauto. Elektrische auto’s zijn dus uiteindelijk beter voor het milieu dan brandstofauto’s.’

Waarom zijn er eigenlijk nog steeds zo weinig betaalbare elektrische auto’s?

‘Je hebt in elektrische auto’s geen verbrandings­motor, maar wel een accu’, aldus Horlings. ‘Die accu’s worden met kostbare grondstoffen gemaakt, waardoor ze duur zijn. De laatste jaren zijn ze ook nog steeds groter geworden, wat zorgt voor een meerprijs. Het goede nieuws: de accu’s worden elk jaar goedkoper, door massaproductie en doordat er alter­natieve accuchemie is ontwikkeld. Analisten denken dat er over twee of drie jaar een kantelpunt worden bereikt, wat betekent dat de kosten voor een accu niet hoger zullen zijn dan voor een brandstofmotor.

Steeds meer autofabrikanten zijn ondertussen bezig met het opzetten van speciale productielijnen voor 100 procent elektrische auto’s. In eerste instantie vereist dat een grote financiële investering, omdat ze hun fabrieken moeten ombouwen. Maar uiteindelijk levert het een efficiënter productieproces en dus hogere marges en lagere kosten op. Dat ga je op de langere termijn terugzien in de aanschafprijs van elektrische auto’s.’

Hoelang gaat een accu van een elektrische auto eigenlijk mee?

‘Veel mensen denken de accu in een elektrische auto hetzelfde is als een accu in een laptop of een telefoon, maar dat is een wereld van verschil’, zegt Horlings. ‘Een accu in een elektrische auto gebruikt een andere chemie en wordt gekoeld, want accu’s kunnen tegen één ding heel slecht en dat is warmte. Die warmte ontstaat vooral bij snelladen, maar dat wordt meteen gecompenseerd omdat er op dat moment een koelsysteem aangaat.

Als je uitgaat van moderne accu’s voor elektrische auto’s met een koelsysteem en moderne chemie, dan verlies je de eerste jaren bij iedere 50.000 kilometer die je hebt gereden 1 procent aan accuvermogen. Dat is heel erg weinig. Na een paar maanden stabiliseert de accu zich en blijft vervolgens heel lang rond de 95 procent hangen. Mocht er toch iets geks aan de hand zijn met de accu, dan zit er gewoon garantie op.’

Ben je met de huidige torenhoge stroomprijzen geen fortuin kwijt aan opladen?

‘Dat hangt af van allerlei variabelen: heb je een vast of een variabel energiecontract, is je elektrische auto groot of klein, moet je op straat laden of heb je een laadpaal bij je huis, heb je zonnepanelen of niet?’ zegt Horlings. ‘De laadpalen op straat hebben vaak vaste contracten, waardoor ze goedkoper kunnen zijn dan thuis: gemiddeld ongeveer 40 cent per kWh. Maar als je zonnepanelen hebt en thuis kunt laden, dan compenseren die de hoge energieprijzen. Snelladen langs de snelweg is relatief duur, zo’n 70 cent per kWh. Maar er zijn laadpasjes en abonnementen waarmee je goedkoper uit bent.’

Wat is uiteindelijk goedkoper: elektrisch rijden of rijden in een brandstofauto?

Horlings: ‘Elektrische auto’s zijn in aanschaf duurder dan brandstofauto’s, maar je verbruikt veel minder energie. Dat tikt aan, zeker als de elektriciteitsprijzen weer gaan dalen.

De onderhoudskosten zijn bij elektrische auto’s ook veel lager, simpel­weg omdat er minder onderdelen in zitten die kunnen slijten. Je hoeft geen olie te verversen, je hebt geen bougies, er is geen aandrijfriem die vervangen moet worden. Dat scheelt op de lange termijn enorm veel geld, met als extra voordeel dat je op een elektrische auto veel minder afschrijft dan op een brandstofauto. De restwaarde is veel hoger.

Tot 2025 betaal je geen wegenbelasting, wat op jaarbasis ook aantikt. En als je een nieuwe of gebruikte elektrische auto onder de € 45.000 koopt, krijg je een aankoopsubsidie van rond de € 2000.’

Lees meer over: Duurzaam leven

Registreer nu bij RADAR+

RADAR+ biedt waardevolle tips om gezond te blijven van lijf & geest! Maak nu een gratis account aan en lees meteen meer!

Registreer nu

Log in om de reacties te lezen (6)

Fred Broekman
30-05-2023 om 16:56

lees stukken over electrisch rijden , zijn wel erg duidelijk
GOED ZO

Praat mee