Duurzaam ondernemen: Limonadesiroop van afvalfruit

Dorstige Tulp, Citrus Movement en Wilde IJsthee: de namen van de smaken van Roze Bunker klinken lollig. Maar het duurzame limonadesiroopmerk wil een serieuze vuist maken tegen de verspillende frisdrankindustrie. Elk van de negen smaken tackelt een probleem, vertelt oprichter en eigenaar Emile Corre (27).

Limonadesiroop

Hoe kom je terecht in de limonadebranche?

‘De Dutch Design Week vroeg ons zeven jaar geleden een duurzaam biertje te brouwen, in twee weken tijd. Dat kan natuurlijk niet zo snel. Daarom werd het een alternatief voor de frisdrank die er werd geschonken: limonadesiroop van afvalfruit.

Ik was in die tijd al bezig met het hergebruik van voedselreststromen. Ik maakte deel uit van een collectief wereldverbeteraars en vanuit een roze pand in Amsterdam – vandaar onze merknaam – wilden we zo veel mogelijk positieve impact maken. Niet door oeverloos te discussiëren of op de barricades te klimmen, maar door oplossingen te bedenken voor problemen.’

Is de frisdrankindustrie een probleem?

‘Dat kun je wel zeggen. Coca-Cola is wereldwijd een van de grote veroorzakers van obesitas. En ook van plastic vervuiling. Omdat er in Nederland uitstekend water uit de kraan stroomt, was siroop voor ons een logisch alternatief.

Uit één recyclebare glazen fles haal je 24 glazen limonade, wat gelijk staat aan één krat frisdrank. Daarbij maken we zo veel mogelijk gebruik van lokaal afgedankt voedsel. Bijvoorbeeld citroenen die door Nederlandse limoncellomakers worden weggegooid omdat ze enkel de schillen gebruiken.’

Dit is een EXTRA artikel

Dit is een EXTRA artikel en alleen te bekijken voor abonnees. Maak nu een account aan en kies het abonnement dat het best bij je past om direct onbeperkt toegang te krijgen tot alle artikelen.

Maak een account aan