Duurzaam ondernemen: Drs. Leenarts huidverzorgingslijn
Dermatoloog Marjolein Leenarts heeft een eigen no-nonsense huidverzorgingslijn ontwikkeld. Haar betaalbare producten doen wat ze beloven – niet meer en niet minder. ’Ook met een dure crème krijg je niet je rimpels weg.’
Waarom ben je met het merk ‘Drs. Leenarts’ begonnen?
‘Toen de oudste van mijn drie kinderen de waterpokken had, besloot ik zelf een verkoelende, jeukstillende lotion samen te stellen. Als dermatoloog bij het Rode Kruis Ziekenhuis in Beverwijk schrijf ik de hele dag recepten uit, daarom vond ik het leuk in de boeken te duiken om uit te zoeken welke ingrediënten daarvoor nodig waren. Die lotion werkte supergoed en werd een echt doorgeefproduct. Omdat ik op het schoolplein en op verjaardagen vaak vragen krijg van andere ouders over alledaagse huidproblemen van hun kinderen, dacht ik: hier moet ik iets mee. Er zijn zo veel producten op de markt die geen enkel effect hebben. Dat kan beter.’
Waarmee maak je het verschil?
‘Ik ben heus niet aan de keukentafel aan het uitvinden geslagen. De bestanddelen die in mijn producten zitten, zijn gebaseerd op wetenschappelijke kennis. Wel heb ik heel kritisch gekeken naar welke stoffen echt iets doen, en welke overbodig zijn. Zo is conserveermiddel onnodig als een substantie niet of nauwelijks water bevat en erg vettig is. Dat is bijvoorbeeld het geval bij de droge-huidcrème en ook de babybillenzalf, waarin maar drie ingrediënten zitten. En geen enkel product bevat parfum. Tegenwoordig heeft een op de vier volwassen een huidallergie; geparfumeerde cosmetica is daar dikwijls de oorzaak van. Zo’n allergie kun je in de loop van je leven opbouwen; ook met de dag- crème die je al jaren gebruikt. Je moet het zien als een emmertje dat op een gegeven moment overloopt. Bij de een is dat emmertje kleiner dan de ander.’
Nog een schokkend cijfer: volgens het CBS is het aantal Nederlanders met een chronische huidaandoening inmiddels gestegen met 1,2 miljoen.
‘Daarvoor is geen eenduidige wetenschappelijke verklaring. Overigens zijn er zo’n 3000 huidaandoeningen; van heel zeldzaam tot veel voorkomend. Maar dermatologen hebben het tegenwoordig vooral druk door het toenemend aantal gevallen van huidkanker. Er wordt wel gesproken van een tsunami, omdat die ongeveer de helft van onze tijd in beslag neemt. Naast het gegeven dat we steeds ouder worden, is vooral te veel blootstelling aan de zon de oorzaak. We zijn de afgelopen decennia steeds meer op vakantie gegaan naar zonzekere oorden. Wat mij ook opvalt: mensen smeren wel in het zwembad en aan het strand, maar vergeten dat als ze de hele dag buiten aan het tuinieren of fietsen zijn. Terwijl het effect van de zon dan precies hetzelfde is.’
‘Rimpels krijg je met geen enkele crème weg – die potten van een euro of 50 slaan echt nergens op’
Smeren met een crème met UV-filter ofwel SPF-factor schijnt het enige effectieve middel tegen huidveroudering te zijn.
‘De zon is de grootste externe veroorzaker van rimpels, daarom heb ik ook in mijn dagcrème een SPF-factor 25 gestopt. En ik had het graag anders gezien, maar het slechte nieuws is: bestaande rimpels krijg je met geen enkele crème weg – het vette bestanddeel helpt hooguit tegen droogtelijntjes. Toch willen vrouwen vaak rond hun veertigste overstappen op duurdere smeersels, maar die potten van een euro of 50 slaan echt nergens op. Daarin zit geen enkel ingrediënt dat een dergelijk hoog bedrag rechtvaardigt. Mijn crèmes hebben schappelijke prijzen van tussen 10 en 15 euro.’
Welke onzin wordt er nog meer over cosmetica verkocht?
‘Momenteel heerst de trend van de ‘natuurlijke’ producten. Het is een misverstand dat die beter zouden zijn voor de huid. Ook in de natuur komen immers schadelijke of irriterende stoffen voor. Daarbij hoeft een synthetisch ofwel chemisch bestanddeel niet per definitie slechter te zijn. De wereld hangt immers aan elkaar van scheikundige formules. Ook onzin is het predicaat ‘hypoallergeen’ – een onbeschermde claim die in feite elke cosmeticafabrikant op zijn verpakkingen kan zetten. Gelukkig is er sinds vorig jaar juli nieuwe wetgeving die voorschrijft dat wetenschappelijk moet zijn bewezen dat een product niet of nauwelijks leidt tot allergische reacties. Daardoor zal die claim langzaam maar zeker verdwijnen. Een goede stap naar meer duidelijkheid voor de consument. ‘Dermatologisch getest’ zegt eveneens heel weinig. Over het algemeen komt het erop neer dat een product bij een aantal vrijwilligers is uitgeprobeerd. Bovendien lees je nooit wat dan de uitslag was van een dergelijke test.’
De cosmeticaschappen puilen uit – het is wel lastig door de bomen het bos te zien.
‘Daarom zijn consumenten gevoelig voor die claims; ze willen graag een product kopen waarover is nagedacht. Om duidelijk te maken dat ik niet verbonden ben aan de marketingafdeling van een multinational heb ik op de verpakkingen mijn eigen naam en foto gezet. Het assortiment van 29 producten ligt bij de Etos filialen, enkele apotheken en zijn ook via mijn webshop te koop. Ik run het bedrijf nu ruim vier jaar samen met mijn man, die uroloog is, en het gaat hartstikke goed. We boeken een omzetgroei van meer dan 50 procent per jaar! Toch blijf ik drie dagen per week werken als dermatoloog. Ook in de avonden, daarom is het goed te combineren met mijn productlijn.’
Nog interessante toekomstplannen?
‘Afgelopen augustus heb ik een shampoo en conditioner aan het assortiment toegevoegd. Het leuke is dat mensen zelf om dergelijke nieuwe producten vragen. En ik heb nog een paar goede ideeën in petto, die ik liever nog even voor me houd. Toch blijf ik echt niet eindeloos doorgaan. Tien verschillende soorten dagcrèmes zijn nergens voor nodig, en ook in producten als serums en oogcrèmes geloof ik totaal niet.’
Elly Weijde
04-02-2022 om 17:01Wat een mooi verhaal over de rimpels we willen e allemaal niet. Bedankt voor deze collem.
Met vriendelijke groet Elly.