3 x rust in je hoofd

De Amerikaanse productivieitsgoeroe David Allen ontwikkelde een Getting Things Done-methode die hij beschrijft in zijn zelfhulpboek met dezelfde titel. Die methode komt erop neer dat je leert om alle niet-relevante informatie uit je brein te weren, waardoor er rust en ruimte komt voor zaken die ertoe doen, waarop je je vervolgens met volle aandacht kunt concentreren. Zodat je hoofd nooit meer overloopt. 

Leer jezelf de volgende trucs aan:

  • Leg spullen altijd op een vaste plek, maak sjablonen aan voor documenten die je vaak gebruikt en leer jezelf met sneltoetsen werken.

  • Beschouw ‘organiseren’ als werk. Neem elke week een uur de tijd om je agenda door te kijken (zijn er nog losse eindjes?) en je takenlijst op te schonen. Denk na over wat je de komende week wilt gaan doen en hoe je dat dan wilt aanpakken. Beseffen waar je precies mee bezig bent, geeft een hoop rust en overzicht.

  • Leg een kladblok op je bureau en schrijf alles op. Bestellingen, vragen aan collega’s; als je alles moet onthouden, ben je snel het overzicht kwijt. Je hoofd maak je leeg door alles simpelweg op te schrijven.

Dit is een bijlage van:

Registreer nu bij RADAR+

RADAR+ biedt waardevolle tips om het beste van je leven te maken! Registreer je nu gratis en lees meteen meer!

Registreer gratis