Lokkertjes in de supermarkt
Had je dit kunnen bedenken? Fruit en groente liggen vooraan in de supermarkt, want als je eerst gezonde sinaasappels koopt, gooi je daarna niet gehinderd door enig schuldgevoel je kar vol met snoep en wijn. Alles over de psychologie van ons koopgedrag en de trucs van de supermarktmanagers.
Dit speelde zich een aantal jaren geleden af. Dochter (3) staat rustig naast me in de rij voor de kassa. We hebben ons wekelijkse rondje in mijn favoriete warenhuis in goede vrede weten te maken, dochterlief heeft slechts tien artikelen – waaronder een bundeltje elastiekjes, een vrolijk gekleurd tienerbh-tje en een gereedschapkist – uit de schappen getrokken om mee naar ‘de kasta’ te nemen. Ze schreeuwde tien keer nauwelijks toen ik haar de spullen weer afnam.
Dan loopt ze naar de kartonnen display naast de kassa met daarop Disney-dvd’s. Ze pakt die van Mickey Mouse waarvan ze sinds de actie van een niet nader te noemen supermarkt idolaat is. Ze keert en kantelt het ding, doet alsof ze aandachtig de achterkant leest, en zet ‘m dan weer terug. Zonder me aan te kijken komt ze weer naast me staan. Ik, ontroerd en een oen, loop in een opwelling naar de display, pak de Mickey Mouse-film en geef hem aan haar. ‘Omdat je er niet om hebt gezeurd hebt.’ Pedagogisch verantwoord? Misschien. Of niet eens. Maar ik ben in elk geval met open ogen in een consumentenvalkuil getrapt.
Dit is een EXTRA artikel
Dit EXTRA artikel is alleen te bekijken voor abonnees. Maak eenvoudig een account aan en kies het abonnement dat het best bij je past. Je krijgt direct onbeperkt toegang tot alle artikelen!