Camperen: vakantie in een huisje op wielen

De meest gestelde vraag aan camperaars: is dat nou wel handig als je even boodschappen wilt doen, terwijl je net een leuke bestemming hebt gevonden? Twaalf vragen en antwoorden over de campervakantie, die steeds meer in trek raakt – óók bij zestigminners.

Aan een wit bountystrand op een eiland in de Malediven. In een dromerig drijvend junglehotel in Thailand. Aan de kust van Frans-Guyana, waar reuzenschildpadden hun eieren in het zand begraven. De afgelopen tien jaar hebben we op prachtige plekken de nacht doorgebracht. Toch steekt de overnachting op de Gardenapas in Noord-Italië van afgelopen zomer er met kop en schouders bovenuit. Met onze huurcamper stonden we op 2121 meter hoogte en keken we uit op de machtige pieken van de Dolomieten. Het was een adembenemend schouwspel. Eerlijk is eerlijk, we hadden het niet gepland. We belandden daar bij toeval. Omdat alle campings in de dalen vol waren, waren we aangewezen op onze camper-app, die ons naar een camperplaats op de Gardenapas wees, waar we voor € 7 per nacht mochten staan, op een parkeerplaats van een restaurant. Dat avontuurlijke – dat je ’s ochtends niet weet waar je ’s avonds slaapt – is voor ons het aantrekkelijkste aspect van camperen. Daar komt bij dat je nauwelijks gedoe hebt als je wilt verkassen, bijvoorbeeld vanwege de niet al te rooskleurige weersverwachting. Kwestie van de elektriciteits- kabel afkoppelen, de camper van de keggen rijden en starten maar. Twee jaar geleden ontdekten we de campervakantie; aankomende zomer gaan we – deo volente – voor de derde keer op pad, weer met een huurcamper. Alhoewel we geen complete campernitwits meer zijn, valt er nog genoeg te leren. Bij dezen: de wereld van het camperen in twaalf vragen en antwoorden.

1 HOE POPULAIR IS DE CAMPER?

Populairder dan ooit. Dat blijkt uit cijfers van alle organisaties die iets met campers van doen hebben. Zo ziet branchevereniging Bovag de laatste vijf jaar een sterk stijgende lijn in verkopen, jaarlijks zo’n 10 tot 15 procent. Ook worden er veel meer (tweede- hands) campers geïmporteerd, in 2018 waren dat er 4545. Ook bij de Nederlandse Kampeerauto Club, de grootste camperclub van Europa, loopt het storm: het ledenaantal steeg in tien jaar tijd van 17.000 naar 55.000. En branchevereniging KCI (Kampeer & Caravan Industrie) meldt dat er nu 128.000 campers in Nederland zijn, een ruime verdubbeling ten opzichte van tien jaar geleden.

2 IS EEN CAMPERVAKANTIE TYPISCH IETS VOOR 65-PLUSSERS?

Vier op de tien campereigenaren zijn ouder dan 65 jaar, zo blijkt uit cijfers van KCI. Maar bij camperclub NKC zien ze dat hun leden iets jonger worden, van 59 jaar in 2009 naar 56 jaar in 2019. 

3 WAT IS VOORDELIGER? HUREN OF KOPEN?

Dat is natuurlijk helemaal afhankelijk van de persoonlijke situatie. Ga je slechts één keer per jaar een paar weken op vakantie, dan is huren veel voordeliger. In het hoogseizoen ben je voor een 3- tot 4-persoonscamper zo’n duizend euro per week kwijt, exclusief afkoop eigen risico en brandstof. Maar stel dat je er drie, vier maanden per jaar op uit trekt, dan kan het lonen een camper te kopen. Toch moet je daarvoor wel vaak diep in de buidel tasten. Een nieuwe camper kost al gauw zo’n 60.000 à 70.000 euro, en daar komen dan jaarlijks nog kosten bij voor verzekering (allrisk ± € 1500), wegenbelasting (± € 950), stalling (± € 500) en onderhoud (± € 800). Bij een occasion worden de kosten voor aanschaf (afschrijving) en verzekering vanzelfsprekend lager.
Een voordeel van een eigen camper is dat je eerder spontaan een weekendje op pad gaat, alhoewel je wel goede afspraken moet maken met het stallingsbedrijf. Bij sommige bedrijven mag je de camper maar een paar keer per jaar ophalen.

Via het deelplatform Goboony kun je een camper huren van een particulier of je eigen camper aanbieden en zo een behoorlijk zakcentje bijverdienen.

4 WAT IS DE GOEDKOOPSTE MANIER OM OP CAMPERVAKANTIE TE GAAN?

Via internet kun je ook een camper huren van particulieren (goboony.nl, paulcamper.nl, camptoo.nl). Dat kan in vergelijking met professionele verhuurbedrijven honderden euro’s per week schelen.

5 WELKE CAMPER IS GESCHIKT VOOR MIJ?

Dat hangt helemaal af van je gezinssamenstelling en het gewenste comfortniveau. Ben je met z’n tweeën en vind je beperkte ruimte geen bezwaar, dan is een campingbus of buscamper uitstekend geschikt. Wat meer ruimte en comfort heb je in een alkoofcamper (met een kap boven de cabine), een semi-integraalcamper (gebouwd op een bedrijfswagen) of een integraalcamper (waarbij de cabine en het leefdeel één geheel vormen). Wil je echt het maximale comfort, kies dan voor een liner. Deze camper is qua formaat het beste te vergelijken met een kleine touringcar. Aanschafprijs: vanaf € 200.000, dus dat is wel een dingetje.

6 MAG IK MET RIJBEWIJS B EEN CAMPER BESTUREN?

Dat ligt aan het gewicht van het voertuig. Tot 3500 kilo valt de camper in de categorie personenauto (rijbewijs B). Is het voertuig zwaarder dan 3500 kilo, dan heb je minimaal rijbewijs C1 nodig. ‘Let goed op dat je na het inpakken van de camper niet boven het toegestane gewicht komt’, zegt Hans de Goede, camperspecialist bij NKC. ‘In landen als België, Oostenrijk en  Zwitserland wordt hier streng op gecontroleerd. Boetes lopen in de honderden euro’s. En heel vervelend: om verder te mogen rijden moet je spullen achterlaten. En bij ongelukken die te maken hebben met het te hoge gewicht, dekt de verzekeraar de schade mogelijk niet.’

7 WAT IS DE TOEGESTANE MAXIMUMSNELHEID OP DE SNELWEG?

In de meeste Europese landen mag je met een camper die niet zwaarder is dan 3500 kg, even hard als met een personenauto. Voor zwaardere campers (> 3500 kg) ligt de toegestane maximumsnelheid een stuk lager. Hoe dan ook, zoek het goed uit voor je vertrekt, bijvoorbeeld via de website van de ANWB of NKC.

8 RIJDT ZO’N CAMPER NOU ANDERS DAN EEN AUTO?

Absoluut’, zegt Markus van Tol, woordvoerder bij de ANWB. ‘Het belangrijkste is dat je als bestuurder weet waar je in rijdt, en dan heb ik het over de afmetingen van de camper. Dat kan veel leed voorkomen als je bijvoorbeeld een tolpoortje kiest. Meet het desnoods zelf op.’ Een andere tip van Van Tol zijn de speciale navigatiesystemen voor grote voertuigen, zoals TomTom Go Professional (vanaf € 350). ‘Die waarschuwen je voor lage onderdoorgangen en voor wegen waar je met zwaardere campers niet mag rijden.’ Om te leren rijden met een camper zijn er verschillende rijvaardigheidstrainingen. Zo bieden NKC en Bovag gezamenlijk een training aan die speciaal gericht is op camperaars. Daarbij wordt veel aandacht besteed aan inparkeren, obstakels ontwijken, de werking van de technologie, enzovoort. Kosten: vanaf € 215. Van Tol vindt dat een goede camperverhuurder zijn klanten instructie en tips moet geven. ‘Bij voorkeur laat hij je eerst nog een rondje rijden, onder begeleiding.’

9 MAG JE CAMPER OP DE OPENBARE WEG STAAN?

In de meeste Nederlandse gemeenten mag dat maximaal drie achtereenvolgende dagen, bijvoorbeeld om de camper schoon te maken of in en uit te pakken. Vaak is dat vastgelegd in de Algemene Plaatselijke Verordening. Trouwens, ook het stallen van een camper op eigen terrein is vaak gebonden aan regels. Zo eisen veel gemeentes dat een camper achter de rooilijn van de achtergevel moet komen te staan. Handhaven doen gemeentes doorgaans pas na klachten van omwonenden.

10 BETAAL JE MET EEN CAMPER MEER TOL?

Ja, over het algemeen wel. Op Franse tolwegen reken je met een camper anderhalf keer zo veel af als automobilisten. Zware campers (> 3500 kg) betalen zelfs ruim twee keer zo veel. Maar er zijn ook landen waar je als camperaar niet veel meer betaalt dan een automobilist, zoals in Italië, bijvoorbeeld.

11 HEB JE OOK ELEKTRISCH AANGEDREVEN CAMPERS?

‘Nauwelijks’, zegt Maarten Mastop, branchemanager van Bovag. ‘Dat heeft te maken met het feit dat de markt relatief klein is, waardoor investeringen niet snel worden terugverdiend.’ Andere belangrijke punten zijn het hoge gewicht van de accu’s, waardoor campers zwaarder worden en er dan niet meer met rijbewijs B gereden mag worden, én de beperkte actieradius van elektrisch rijden. Mastop: ‘Met een camper wil je rond kunnen zwerven, en dan is een actieradius van pakweg 200 km niet ideaal.’ De meeste campers rijden nu nog op diesel, vanwege de actieradius en de benodigde trekkracht. Toch zijn er wel wat voorzichtige ontwikkelingen, zegt Mastop. ‘Zo zijn sommige fabrikanten bezig met bestelwagens en kleine campers die op waterstof rijden. De komende jaren zullen meer campers op alternatieve brandstof hun intrede gaan doen. Dat moet ook wel, want met steeds strengere emissienormen dwingen de overheden de markt daar steeds meer toe.’

12 IS ZO’N CAMPER WEL HANDIG OM EVEN BOODSCHAPPEN MEE TE DOEN?

Dit is de meest gestelde vraag aan camperaars. Het klopt dat je niet even snel de camper pakt voor een bezoek aan de supermarkt. Maar dat is te voorkomen door onderweg al boodschappen te doen. Dan hoef je niet meer weg als je aan het eind van de dag een mooie plek hebt gevonden. 

Lees ook deze bijlage
Lees meer over: Leuke dingen doen

Registreer nu bij RADAR+

RADAR+ biedt waardevolle tips om het beste van je leven te maken! Registreer je nu gratis en lees meteen meer!

Registreer nu

Log in om de reacties te lezen (1)

Trees Krul
08-06-2020 om 11:42

Goeie informatie

Praat mee