Webinars Senioren en veiligheid: laat je niet oplichten!
65-plussers zijn naar verhouding het vaakst slachtoffer van een woninginbraak en krijgen ook steeds vaker te maken met cybercrime. Hoe voorkom je dat je, als je tot deze leeftijdsgroep behoort, slachtoffer wordt van criminaliteit en wat kun je doen als je gedupeerd wordt? Dat en meer komt aan bod in onderstaande webinars (online-uitzendingen) van de campagne senioren en veiligheid, die worden gepresenteerd door Catherine Keyl.
Regelmatig proberen criminelen over de schouder mee te kijken om te zien welke pincode iemand intoetst. Bijvoorbeeld bij de kassa in de winkel of door vlak achter iemand te gaan staan bij een geldautomaat. Als ze je vervolgens ook je pinpas afhandig maken, bijvoorbeeld met behulp van een babbeltruc of door zakkenrollerij, halen ze zoveel mogelijk geld van je rekening. Kijk voor meer informatie op maakhetzeniettemakkelijk.nl
Het Ministerie van Justitie en Veiligheid waarschuwt met name senioren voor babbeltruc-criminelen, phishing en andere vormen van digitale fraude. Hard nodig want het aantal slachtoffers stijgt. In Rotterdam zijn onlangs twee jonge verdachten aangehouden, die verkleed als PostNL-medewerkers aanbelden. Ze vroegen de bewoners van een seniorencomplex een klein bedrag te betalen voor de pakketbezorging, door hun betaalpas op een mobiele telefoon te leggen en de pincode in te toetsen. Als dat mislukte deed de ‘koerier’ het voor hen. Daarna gaf hij de bewoners niet hun eigen, maar een andere pas terug. Met de pas van het slachtoffer werden dure spullen gekocht. Door dit soort praktijken op tijd te herkennen, kan veel narigheid worden voorkomen. Kijk voor meer informatie op maakhetzeniettemakkelijk.nl
Je krijgt een Whatsappje van iemand die zich voordoet als uw zoon, dochter of een andere bekende. Deze persoon vertelt dat hij of zij een nieuw telefoonnummer heeft en dat hij of zij met dat nieuwe mobieltje nog niet kan internetbankieren, of dat hij of zij de scanner die nodig is om te kunnen internetbankieren kwijt is. Er zijn echter wat rekeningen die dringend betaald moeten worden; aan jou de vraag of je het geld even snel kunt voorschieten. Als je hieraan meewerkt, volgt er vaak een tweede verzoek. Achteraf blijkt het account van de bekende gehackt te zijn of is er een vals account of nieuw telefoonnummer gebruikt door een oplichter. De bekende in kwestie is zich van geen kwaad bewust. Kijk voor meer informatie op maakhetzeniettemakkelijk.nl
Phishing mails zijn valse e-mails die worden verstuurd met de bedoeling gegevens van slachtoffers te ontfutselen. Met deze gegevens kunnen fraudeurs bijvoorbeeld geld van je bankrekening halen. Behalve naar bankgegevens wordt er in phishingmails ook gevraagd naar persoonsgegevens, wachtwoorden of geld. Ook gebeurt het dat kaarthouders bericht krijgen dat ze een prijs hebben gewonnen. Die kunnen ze alleen innen door de gegevens van hun creditcard bekend te maken. Een andere vaak gebruikte manier van phishing is het uit naam van de bank vragen om klant- of inloggegevens om zogenaamd klantenbestanden te controleren. Kijk voor meer informatie op maakhetzeniettemakkelijk.nl