De energierekening van Wilma
Journalist Wilma van Hoeflaken schrijft over geldzaken in ons blad. Ze had tientallen jaren bij dezelfde leverancier een variabel energiecontract.
Wilma: Ik ken er genoeg, mensen die jaarlijks veranderen van energieleverancier. ‘Dat moet je ook doen, dat scheelt veel geld’, zeggen ze. Maar ik vind dat gedoe. Om dezelfde reden verander ik nooit van zorgverzekeraar. Misschien later, als ik met pensioen ben. Dan heb ik zeeën van tijd en is mijn inkomen een stuk lager.
Over de energierekening dacht ik zelden na. Mijn vriend en ik wonen in een groot, oud, matig tot redelijk geïsoleerd huis. Het etiket beschermd stadsgezicht klinkt leuk, maar het betekent ook dat dubbel glas aan de voorkant niet mag (daar hebben we voorzetramen) en hoewel ons dak perfect zou zijn voor zonnepanelen, zijn ze niet toegestaan. De laatste jaren betaalden we € 220 per maand aan Eneco. Een enkele keer kwam de energienota op burenborrels ter sprake. Alle buren betaalden meer, dus ik vond dat we het goed deden. Sinds het voorjaar van 2022 betaalden we € 280. De buren gingen ook meer betalen. Het nieuwe normaal, dacht ik.
Maar in de zomer had iedereen het opeens over de energierekening. Ik belde Eneco om te vragen of het verstandig was mijn maandbedrag aan te passen. Op hun advies zette ik dat op € 357. Toen werd het winter. Mijn buren – net als wij twee mensen in een groot oud huis – gingen opeens € 1200 per maand betalen. Nieuwsgierig logde ik ook eens in bij Eneco. Met ons gasverbruik bleken we op € 60 per dag te zitten. We waren niet de enigen. Opeens kwam ik elke dag mensen tegen die per maand meer kwijt waren aan hun energierekening dan aan hun hypotheek.
Ik besloot de verwarming in mijn werkkamer uit te zetten. Elke dag trok ik een dikke joggingbroek aan, een wollen trui en een vest. Al snel bleek dat ik uitstekend kon werken bij een graad of 13. Zelfs typen ging prima – geen koude vingers. En als het echt te koud werd, zette ik een uurtje een speciaal daarvoor aangeschaft elektrisch kacheltje aan. Voor de badkamer kocht ik een klein straalkacheltje voor tijdens het douchen, zodat ook daar de verwarming niet meer aan hoefde. In de woonkamer zetten we de verwarming één of twee graden lager en een uur voor het naar bed gaan zetten we hem uit. In maart kregen we de eindafrekening. We moesten € 625 bijbetalen en ons nieuwe termijnbedrag was € 397. Veel geld, maar het viel me alleszins mee. Ons gasverbruik hadden we teruggebracht van 2500 naar 2030 m3. Ook het stroomverbruik was, ondanks de kacheltjes, lager.
Over de energierekening dacht ik niet meer na, totdat ik er voor RADAR+ een stuk over schreef. ‘Ik zit al jaren bij Eneco en ik verander nooit iets’, zei ik tegen Joyce Donat van de Consumentenbond. ‘Dat is zeker nogal sukkelig?’ Donat zei: ‘Mensen zoals jij worden slapers genoemd. Feitelijk betaal jij voor al die goedkope contracten van de mensen die elk jaar overstappen.’ Dat beviel me niet, dus vulde ik de vergelijkingssite van de Consumentenbond in, op zoek naar een aantrekkelijk vast contract. Voor iets minder dan € 300 per maand bleek ik her en der een vast contract voor een jaar te kunnen afsluiten en voor zo’n € 310 kon ik bij Vattenfall terecht voor een contract voor drie jaar. Vervolgens belde ik Eneco. Na achttien minuten wachten en luisteren naar een vervelend muziekje gaf ik het op.
De volgende dag had ik meer tijd. Na 24 minuten kreeg ik iemand aan de lijn. ‘Wat ga ik bij jullie voor een vast contract betalen?’ vroeg ik. Aan een contract voor een jaar zou ik € 308 per maand kwijt zijn en voor drie jaar € 311. Inmiddels heb ik mijn contract voor drie jaar vastgezet. Wanneer de gasprijs in die tijd daalt loop ik meevallers mis, maar ach, die overstapmeevallers liep ik in het verleden ook al mis. De komende drie jaar een vaste prijs en geen gedoe is ook wat waard.
Ben Bisschops
25-11-2023 om 10:47Sinds november 2015 heb ik een energiecontract bij Greenchoice. De eerste jaren altijd een vast contract, bij afloop in 2022 is dit overgezet naar een variabel contract omdat er geen vaste contracten werden aangeboden. Op 2 november 2023 heb ik de eindafrekening 2022-2023 gekregen van Greenchoice. Hier is de salderingswijze incorrect toegepast. De teruggeleverde energie is vergoed tegen een lager tarief dan de energie die is afgenomen omdat deze niet in dezelfde tariefperiodes liggen, resulterend in een significant hogere rekening. De correcte methode is eerst het jaarsaldo geleverde energie in kWh te verminderen met het jaarsado teruggeleverde energie in kWh. Het restant (in mijn geval 1.332kWh) kan worden gefactureerd door deze op basis van verbruik ratio te verdelen over de tariefperiodes. Daarna kan eventueel nog de prijsplafondkorting worden toegepast. Heb bij Greenchoice geklaagd en gevraagd mij op bovenstaande wijze te factureren. Hierop hebben ze afwijzend gereageerd.
Dus voor 1.332kWh stroom en 806m3 gas brengen ze de milieuvriendelijke burger (27 zonnepanelen) bijna 5000€ in rekening.
Leve de gerechtigheid!