Winkelbeleving

Als winkeliers graag willen dat je bij ze over de vloer komt in plaats van online te shoppen, laten ze dan om te beginnen een behoorlijk gordijn voor de paskamer hangen.

Voorzie paskamers van flatteus licht, goede kledinghaakjes én een corrigerende spiegel

Er is geen woord dat ik de afgelopen jaren vaker heb gehoord tijdens brainstorms, workshops en kick-offs. Als het slecht gaat met een bedrijf, als een branche in het slop zit of als een product een net iets te stoffig imago heeft. Kortom, als het voortaan he-le-maal anders moet, dan kunnen we het gelukkig altijd nog op DE BELEVING gooien. Zo wordt beleving ook altijd genoemd als dé oplossing voor de leger wordende winkelstraten. Iedereen weet, we shoppen steeds vaker online. Hoe krijgen we de mensen weer terug de fysieke winkel in? ‘Beleving!’, roepen de retailers. ‘Zorg ervoor dat shoppen een on-ver-ge-te-lij-ke belevenis wordt, waar klanten blij van worden. Warme herinneringen creëren! Een fijn samenzijn in een commerciële omgeving!’ Ik ben tijdens mijn laatste kledingwinkelbezoek eens extra gaan letten op die winkelbeleving. Een blauw truitje zag ik. Ook nog eens afgeprijsd. Maar er stond niet de juiste maat op het piep­kleine labeltje aan de binnenkant. Vervolgens heb ik de hele stapel binnenstebuiten gekeerd en kwam ik erachter dat mijn maat er niet tussen zat. Toen ik na enige tijd een winkelmedewerker had gevonden, hoorde ze mijn hulpvraag zuchtend aan. ‘Nee, maar probeer het eens online’, luidde haar antwoord, wat ik steeds vaker krijg als ik ouderwets aan het winkelen ben. Dan toch maar een maat groter en een maat kleiner proberen. Richting paskamer. Wachten totdat er een hokje vrijkomt. Eenmaal in het hokje de kleding ophangen aan de net iets te kleine haakjes voor de hangertjes. Daarna operatie paskamergordijn. Zo’n stug gordijn met ­ringen dat – maakt niet uit hoe hard je eraan trekt – toch altijd zo’n 20 centimeter aan de zijkant openlaat. Precies genoeg om de op de gang wachtende man van je paskamerbuurvrouw een mooie inkijk te geven. In de hippere winkels is het traditionele gordijn vervangen door een kleine leren lap die je aan weerszijden met twee vlees­haken ophangt. Heel urban en industrial, maar ik ben niet heel groot van stuk, dus aan de onder­zijde is dan nog net genoeg ruimte om alles tot en met mijn navel te laten zien aan winkelend Nederland. Ik snap het niet. Als winkel wil je toch zo veel mogelijk kleding verkopen? Dus dan is het toch heel belangrijk dat je potentiële klanten zich mooi én comfortabel voelen als ze die kleding in je winkel gaan passen? Voorzie zo’n paskamer van flatteus licht, goede kledinghaakjes, een corrigerende spiegel, een geurdispenser die zweetgeur verjaagt en desnoods een goedgevulde minibar. Make kleding passen great again! Ik kocht uiteindelijk de kleinere maat. Bij de kassa stond een dienblad met drie half leeggedronken glazen prosecco en een bakje met afgekloven kaasstengels. Waarschijnlijk diezelfde ochtend daar neergezet om de klanten het gevoel te geven dat het echt een feestje is, zo’n winkelbezoek. Daarnaast een lijst met een balpen waar je je e-mailadres kon achterlaten. Kunnen ze je op de hoogte houden van kortingsacties en je ook een enquêteformulier mailen met daarin de vraag of het een beleving was, dit winkelbezoek. Daar kan ik kort over zijn. Nee. Het was geen belevenis, er zijn geen warme herinneringen gecreëerd en het was zeker niet on-ver-ge-te-lijk.

Registreer nu bij RADAR+

RADAR+ biedt waardevolle tips om het beste van je leven te maken! Registreer je nu gratis en lees meteen meer!

Registreer gratis