Wat moet je doen als je bent gehackt?

En weer is er van heel veel mensen data gelekt, dit keer bij Ticketcounter. Ben je slachtoffer van een datalek? Dan kun je slachtoffer worden van phising of identiteitsfraude. Dit is wat je kunt doen.

  • Verander het wachtwoord van je e-mailaccount.
  • Stel tweestapsverificatie in bij je e-mailaccount en whatsapp als je dat nog niet had gedaan.
  • Wees extra alert op e-mails of appjes of sms’jes waarin wordt gevraagd naar je persoonlijke inlogcode of pincode. Criminelen proberen je inloggegevens te achterhalen door zich bijvoorbeeld voor te doen als je internet- of telefoonprovider. Ze proberen je direct te laten inloggen door te dreigen met blokkade van je telefoonnummer of je toegang tot internet. Of ze laten je schrikken met een rekening die hoger is dan je gewend bent. Log altijd in op de echte website van je internet- of telefoonprovider (dus NIET via de gestuurde link) en controleer de hoogte van je rekening daar. Of bel hen om de echtheid van het bericht te controleren. 
  • Wees extra alert op nep betaalverzoeken. Vaak gebeurt dit via WhatsApp. Het lijkt dan alsof een bekende de afzender is. Bel degene die het betaalverzoek doet eerst op als je het niet vertrouwt.
  • Wees alert op vreemde transacties op je bankrekening en neem als je het niet vertrouwt contact op met je bank.

https://www.youtube.com/watch?v=pz_bUV74Cgw&feature=youtu.be
Bron: fraudehelpdesk.nl
https://www.youtube.com/watch?v=YdUaAfSw9P0&feature=youtu.be
Bron: fraudehelpdesk.nl

Meer informatie over phishing en identiteitsfraude vind je op de site politie.nl.

Lees meer over: Veilig leven

Registreer nu bij RADAR+

RADAR+ biedt waardevolle tips om het beste van je leven te maken! Maak nu een gratis account aan en lees meteen meer!

Registreer nu