Duurzaam ondernemen: Liever een pot dan plastic

Jouri Schoemaker (30) begon een verpakkingsvrije online supermarkt die hij Pieter Pot noemde. Je bestelt levensmiddelen die in glazen statiegeldpotten worden thuisbezorgd. Dat de formule zou aanslaan, hadden ze wel verwacht, maar niet dat de omzet zo snel zou verdertigvoudigen.

Waarom ben je Pieter Pot begonnen?

‘Ik had al een bedrijf in hightechpolsbandjes voor events. Dat liep commercieel goed, maar na een tijdje miste ik een drive. Zoals het een echte millennial betaamt, wilde ik ook een bijdrage leveren aan een betere wereld. Iets nieuws ontwikkelen waarmee je door een duurzame keuze impact kunt maken.

Twee jaar geleden woonde ik met medeoprichter Martijn Bijmolt in één huis, en we werden gek van alle plastic verpakkingen die we na het koken weggooiden. Maar de ‘gewone’ verpakkingsvrije supermarkten, die zo’n vijf jaar geleden opkwamen, waren geen lang leven beschoren. Ze gingen failliet, omdat de meeste mensen – net als wij – geen zin hebben om met potjes en bakjes heen en weer te sjouwen. Na een jaartje brainstormen kwamen we op het idee om het gemak van een online supermarkt (zoals Picnic) en de statiegeldfles van de vroegere melkboer te combineren.’

Wat hebben jullie in de virtuele schappen?

‘Rond de 300 houdbare voorraadkastproducten zoals koffie, rijst en olijfolie. Nee, dat is geen enorm aantal. Maar we zijn continu aan het uitbreiden. Negentig procent van de producten zijn van ons eigen merk. Die kopen we in bulk in, en laten we afvullen in drie sociale werkplaatsen. Omdat we verpakker en retailer tegelijk zijn, is dat goedkoper. Daardoor kunnen we qua prijzen concurreren met Albert Heijn of Jumbo.

Maar we hebben dus ook een aantal bekende merken, zoals hagelslag van De Ruijter, omdat daar vraag naar is. Die producenten moeten bereid zijn bulkgoederen te leveren. Dat is wel een zoektocht. Alles wordt in drie formaten glazen weckpotten, flessen en kruidenpotjes thuisbezorgd door PostNL. Die neemt ze bij de volgende levering weer vuil mee terug, waarna het statiegeld op je rekening wordt teruggestort.’

Ben je wel duurzaam bezig als je Pieter Pot laat voorrijden met je boodschappen?

‘We hebben onze CO2-voetafdruk laten doorlichten door het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken (KIDV). Onze circulaire glazen potten – die net als bierflesjes zo’n veertig keer moeten meegaan – bleken beter voor het milieu dan plastic wegwerpverpakkingen, die in verbrandingsovens eindigen, maar ook in oppervlaktewater terechtkomen. En recyclen is ook minder goed, omdat dat heel veel energie kost. Daarbij is het PostNL-busje – dat op één route meerdere adressen aandoet – milieuvriendelijker dan met je auto naar de supermarkt rijden voor een gemiddelde hoeveelheid boodschappen in wegwerpverpakkingen. Maar wanneer je bijvoorbeeld alleen twee zakjes couscous nodig hebt, is het duurzamer om naar de winkel om de hoek te lopen.

Uit de berekeningen van het KIDV is gebleken dat vooral het gewicht van de boodschappen van grote invloed is op de CO2-impact van het transport. Daarom zijn we bezig om lichtere en ook beter stapelbare potten te ontwikkelen, omdat de huidige exemplaren veel ruimte innemen. Het kan zijn dat we uiteindelijk voor kunststof varianten kiezen. Dat kan vanwege ons anti-plastic-standpunt paradoxaal overkomen. Maar een zo laag mogelijke CO2-uitstoot is voor ons leidend.’

‘Duurzaam consumeren is hot. Als het de consument maar makkelijk wordt gemaakt, en het niet veel duurder is’

Voorziet Pieter Pot inmiddels in een behoefte?

‘Het is veel sneller gegaan dan we hadden durven hopen. Onze omzet groeit megahard; die is vorig jaar verdertigvoudigd. We zijn in 2019 begonnen in Rotterdam, waar het meteen goed ging. Maar we konden toen maar maximaal 400 klanten behappen, en hadden al onze spaarcenten al in het bedrijf gestoken. Daarom zijn we een crowdfundingscampagne begonnen, waarmee we drie ton hebben opgehaald. Zodoende konden we eind 2019 ons bedrijf landelijk uitrollen.

Momenteel tellen we ongeveer 10.000 klanten en staan er liefst 30.000 op de wachtlijst, van wie we er wekelijks 500 kunnen toelaten. Een enorm luxe positie. Ja, het is zeer waarschijnlijk dat we hebben geprofiteerd van de coronacrisis, waardoor online boodschappendiensten veel populairder werden. Maar we hebben er nooit aan getwijfeld dat we succesvol zouden worden. Veel mensen hebben een hekel aan al die plastic verpakkingen, en duurzaam consumeren is hot. Als dat maar gemakkelijk wordt gemaakt, en niet veel duurder is.’

Zijn er nog meer toekomstplannen?

‘Eind vorig jaar hebben we bij drie fondsen een investering van bijna 3 miljoen euro opgehaald. Daardoor kunnen we verder groeien. De komende maanden gaan we de wachtlijst wegwerken, en daarna willen we de grens oversteken. Ook in België en Duitsland is er veel belangstelling voor onze formule. Daarnaast willen we ons assortiment ook gaan aanbieden bij Picnic, en supermarkten als Albert Heijn, waarmee we inmiddels in gesprek zijn. Zo kunnen we een nog grotere groep consumenten gaan bedienen.

Over pakweg vijf jaar moeten verpakkingsvrije producten ook voor de gemiddelde consument een gangbare optie zijn. En tegen die tijd hebben we vast concurrenten. Daarover maak ik me geen zorgen. Pieter Pot wil vooral een beweging op gang brengen. En als je een sterk merk bent, is het geen probleem om gekopieerd te worden.’

Meer informatie Pieter Pot

Lees meer over: Duurzaam leven

Registreer nu bij RADAR+

RADAR+ biedt waardevolle tips om het beste van je leven te maken! Maak nu een gratis account aan en lees meteen meer!

Registreer nu