Nu even niet, ik lees

In een boek kun je je verliezen. Héérlijk. Journalist en boeken­verslinder Liddie Austin selecteerde weer een top 4.

1

Wie is die vrouw?

€ 22,99
  • Auteur: Elke Geurts
  • Uitgeverij: Lebowski

Haar ex vergeven is ingewikkeld
Aan het einde van haar roman Ik nog wel van jou (2017) dacht Elke Geurts dat ze haar scheiding wel had verwerkt. Van haar had het niet gehoeven (understatement), maar het is kennelijk niet anders en het leven gaat door, zoals haar ex steeds zegt. Maar it ain’t over until it’s over: als er nieuwe schokkende feiten over haar huwelijk naar boven komen, blijkt dat haar ex vergeven nog best ingewikkeld is.

In Wie is die vrouw? schrijft Geurts scherpzinnig en tragikomisch over hoe de vader van haar kinderen iemand wordt naast wie ze zonder problemen in de auto kan zitten op weg naar een ouderavond – en dan toch niet. Ook gaat het over haar nieuwe liefde met wie zich aloude problemen over afstand en nabijheid voordoen en over haar dochters die wennen aan de realiteit van een vader en moeder die niet meer in hetzelfde huis wonen, en zelf de eerste stappen in de liefde zetten.

2

Franse vlecht

€ 22,50
  • Auteur: Anne Tyler
  • Uitgeverij: Prometheus

Moeder woont ergens anders
De Amerikaanse schrijfster Anne Tyler schrijft net als Jonathan Franzen sinds jaar en dag over verstoorde familierelaties. Om duistere redenen is ze hier in Nederland minder bekend dan haar collega en landgenoot terwijl haar werk zeker net zo goed is.

In haar smakelijke, meest recente roman Franse vlecht maken we kennis met de familie Garret: vader Robin, moeder Mercy en hun drie kinderen, de degelijke Alice, de onbesuisde Lily en nakomertje David. We volgen de familie gedurende zo’n zestig jaar en vanuit verschillende perspectieven. De Garrets vormen een gezin waarin zelden over emoties wordt gesproken. Terwijl algemeen bekend is dat moeder Mercy sinds de kinderen uit huis zijn ergens anders is gaan wonen, doet iedereen (inclusief Mercy zelf) gewoon alsof dat niet het geval is. Als je dit boek dichtslaat is er maar één conclusie mogelijk: ondanks alle verschillen en conflicten is het onmogelijk om je ooit echt los te maken van je familie.

3

Hoe doen we het?

€ 20,99
  • Auteur: Milou Deelen
  • Uitgeverij: Spectrum

Die orgasmekloof is nergens voor nodig
Journaliste Milou Deelen (1995) groeide op met het idee dat de seksuele revolutie voltooid was. In de praktijk viel dat nogal tegen: anno 2022 komen vrouwen er in bed vaak nog bekaaid van af. Ze besluit om met door haar bewonderde bekende Nederlandse vrouwen van verschillende leeftijden en achtergronden, van Hedy d’Ancona tot Lale Gül, in gesprek te gaan over hoe zij seks ervaren, over hun orgasmes, over grensoverschrijdend gedrag.

Doel: het onderwerp seks normaler maken voor vrouwen. Dat lukt aardig in Hoe doen we het?, haar verslag van die gesprekken, aangevuld met haar eigen seksuele ervaringen.

Tjitske Reidinga bekent dat ze preuts is, of eigenlijk: dat ze doet alsof ze dat is, want dat vindt ze aantrekkelijk. En seksuologe Ellen Laan, inmiddels helaas overleden, moedigt vrouwen aan om toch vooral ‘clitkundig’ te worden. Mannen en vrouwen zijn geboren met dezelfde biologische aanleg voor seksueel genot, dus die orgasmekloof is nergens voor nodig.

4

Het pijnstillerimperium

€ 34,99
  • Auteur: Patrick Radden Keefe
  • Uitgeverij: Nieuw Amsterdam

Een keiharde familie
Sinds 1996 kan pijnbestrijding met verslavende opiaten ook worden voorgeschreven aan niet-stervende patiënten. Al snel brak er een wereldwijde verslavingscrisis uit die inmiddels in elk geval aan bijna een half miljoen Amerikanen het leven heeft gekost.

Tegenwoordig zijn er verschillende van die sterk verslavende opiaten in omloop, maar de trend werd gezet door OxyContin, een product van het Amerikaanse bedrijf Purdue. Lange tijd wisten maar weinigen dat dit bedrijf eigendom is van de Sacklers, een familie die bekendstaat om hun hun gulle donaties aan kunsten en wetenschappen. In zijn boek Het pijnstillerimperium beschrijft Patrick Radden Keefe hoe de Sacklers hun product met een overweldigende hoeveelheid marketing en dubieuze claims op de markt slingerden.

Dat OxyContin zeer verslavend is, werd daarbij niet vermeld en in geval van nood zelfs glashard ontkend. Het enige doel was: er zoveel mogelijk geld aan verdienen. Het pijnstillerimperium is bloedstollend: familiesaga, maatschappijkritiek en thriller ineen.

Lees meer over: Lekker lezen & luisteren

Registreer nu bij RADAR+

RADAR+ biedt waardevolle tips om gezond te blijven van lijf & geest! Maak nu een gratis account aan en lees meteen meer!

Registreer nu