Duurzaam ondernemen: Alles van karton

Het begon met kartonnen festivaltentjes. Toen brak de pandemie uit en ging KarTent noodgedwongen ook kartonnen interieurspullen maken, van lampen tot tweepersoonsbedden. Timo Krenn (34), een van de drie oprichters, vertelt over hun slimme producten.

Om met de deur in huis te vallen: zijn meubels van karton geen slappe hap?

‘Mensen denken bij karton – dat is opgebouwd uit meerdere lagen papier – vaak in eerste instantie aan verhuis- of bananendozen. Maar het is veel meer dan verpakkingsmateriaal, want er zijn zoveel soorten. Ook meubilair van Ikea is dikwijls gemaakt van karton, voorzien van een laagje laminaat. Wij gebruiken voor onze kleinere producten dubbellaags golfkarton, dat heel lang meegaat. En we maken de bedden, kasten en bureaus van een onbuigbare variant met een honingraatstructuur, die je zelf kunt aflakken.’

Hoe is KarTent ontstaan?

‘Het is eigenlijk een uit de hand gelopen afstudeeropdracht van een van de twee andere medeoprichters. Die bedacht op zijn stageplek bij Rijkswaterstaat een tijdelijk strandhuisje van karton. Maar daarvoor zou nooit een grote afzetmarkt zijn. Toen zagen we een foto van de troep op het kampeerterrein na afloop van het Britse popfestival Glastonbury.

Op dergelijke evenementen laat een op de vier bezoekers een nylon tentje achter, meestal goedkope plastic rommel uit China. Zo kwamen we op het idee voor kartonnen festivaltentjes die door hun dikte bestand zijn tegen een flinke regenbui.’

Een milieuvriendelijk alternatief dus.

‘Aanvankelijk waren onze kartonnen festivaltentjes ook wegwerpproducten die weliswaar wel konden worden gerecycled. Maar een paar jaar na de oprichting van KarTent in 2015 zijn we ze gaan terugnemen. We lieten er kliko’s van maken voor festivals. Die zijn heel stevig, omdat het hergebruikte karton werd verstevigd met vezels van FSC-gekeurd hout uit bossen die worden herbeplant. Inmiddels verkochten we onze festivaltenten ook aan Australië en Nieuw-Zeeland, waar het zomer is in onze winter.’

‘Onze kartonnen tussen­schotten met ruitjes van bioplastic voor op kantoor vlogen tijdens corona de deur uit’

En toen kwam de coronacrisis.

‘De zomer van 2020 was erg onzeker. We hadden orders lopen voor in totaal 50.000 tenten voor evenementen die uiteraard werden afgelast. Terwijl de huur, belastingen en salarissen wel doorliepen. Slapeloze nachten!

Uiteindelijk is het toch een interessante en leuke tijd geworden waarin we slimme alternatieven bedachten. We gingen de tentjes versnijden tot kantoortussenschotten met ruitjes van bioplastic voor de anderhalvemeterwerkplekken. Een stuk goedkoper dan plexiglas. Vooral na de corona persconferenties vlogen die de deur uit. Daarnaast zijn we ook andere spullen gaan ontwikkelen. Onze webshop telt nu zo’n 150 producten.’

Wat zijn de bestsellers?

‘Heel praktische dingen, zoals tijdelijke gordijnen voor net na de verhuizing. Deze tijdelijke verduisteringen kun je bij ons op maat laten maken. Inmiddels zijn ook de bedden populair. Van wieg, en ledikantje tot tweepersoonsformaat, variërend in prijs van circa € 60 tot € 160. Zo kun je dus voor je opgroeiende kind voor een schappelijke prijs telkens een nieuw bed kopen. Maar ook het speelgoed, dat kinderen zelf kunnen versieren, loopt goed.

Veel producten moet je zelf in elkaar zetten. Dat gaat aanzienlijk eenvoudiger dan de pakketten van Ikea, omdat er geen schroefjes en moertjes aan te pas komen. Persoonlijk vind ik bijvoorbeeld de lampen – die we wel zelf verlijmen – door hun pure eenvoud iets chics en design-achtigs hebben. Maar ben ik er klaar mee, dan zet ik ze zonder schuldgevoel bij het oud papier.’

Hoe gaan de zaken nu?

‘De coronacrisis is uiteindelijk een zegen gebleken. We zijn niet meer zo afhankelijk van het zomerseizoen waarin we altijd moesten knallen. De eerste jaren hebben we echt moeten pionieren, festivals ervan overtuigen om onze tenten af te nemen. Maar we boeken nu meer omzet dan in 2019.

Het is hartstikke gaaf dat we na een zware tijd zoveel hebben bereikt met ons team van twaalf mensen. Momenteel zijn we een lening aan het afbetalen, en hebben we daarnaast voldoende financiële ruimte om te investeren. We hebben niet zoveel geld nodig als een technische start-up die een nieuwe app ontwikkelt. Onze corebusiness is immers gewoon karton.’

Wat zijn de toekomstplannen?

‘In het najaar willen we een fysieke winkel gaan openen, waarschijnlijk in het centrum van Utrecht. Het is belangrijk dat mensen met eigen ogen kunnen zien wat er allemaal mogelijk is met karton. Dat je er bijvoorbeeld zelfs een grote boekenkast van kunt maken, die je bij KarTent ook op maat kunt bestellen.

Verder gaan we onderzoeken wat er allemaal nog meer mogelijk is van karton. Momenteel zijn we ook bezig voor de kantorenmarkt, waar gemiddeld om de vijf jaar wordt verbouwd, en het hele interieur weer op de schop gaat. Zo hebben we recent een geluidsdichte belcel ontwikkeld die wordt getest op de Amsterdamse Zuidas.’

Door onder meer het explosieve shoppen online en de vele pakjes die daardoor worden verstuurd, is karton schaars geworden. Is dat niet erg nadelig voor jullie?

‘Karton is duurder geworden. Maar de schaarste is voor ons voorlopig geen probleem. Begin dit jaar hebben we flink ingekocht. Tegen de tijd dat we door die voorraad heen zijn, hopen we dat de gekte weer wat is afgenomen en de prijzen gaan dalen.’

Meer informatie: KarTent

Lees meer over: Duurzaam leven

Registreer nu bij RADAR+

RADAR+ biedt waardevolle tips om het beste van je leven te maken! Maak nu een gratis account aan en lees meteen meer!

Registreer nu