RADAR+ Online

Word Abonnee

GettyImages-699168343C.jpg

Getest: Fietsnavigatie

Apparaatjes voor als je niet precies weet hoe je ergens komt, maar ook als je een mooie fietstocht gaat maken. We testten er vier, van een computertje dat vertelt welke route de snelste is en intussen je hartslag meet, tot een slim horloge dat gaat trillen als je rechtsaf moet.

3nummers

Als je een fietstocht gaat maken, wil je natuurlijk over leuke weggetjes fietsen en de grote wegen mijden. Daar kun je wel wat navigatie bij gebruiken. En dan heb je weer heel andere navigatie nodig dan als je ergens met de auto heenrijdt of gaat wandelen. Voor fietsnavigatie wordt gebruikgemaakt van een combinatie van fietskaarten en de standaard wegenkaarten. Fietsers hebben behoefte aan twee verschillende soorten fietsroutes, namelijk die van A naar A en die van A naar B.


Van A naar A

Van A naar A is, je raadt het al, een rondje. Of liever gezegd: een fietstochtje, een tourrit. Dat kan een sportieve rit zijn op de racefiets, waarbij van tevoren een heel parcours moet worden uitgezet. Maar daarvoor worden navigatiesystemen eigenlijk meer gebruikt voor het meten van je activiteit en prestaties van de rit, en niet voor het navigeren. Voor pleziertochtjes kom je met zogeheten fietsknooppunten al een heel eind. Deze worden langs de weg duidelijk aangegeven op witte bordjes met een groene rand. Van tevoren kun je de route tussen de knooppunten bepalen of laten bepalen op verschillende websites, zoals die van de Fietsersbond (routeplanner.fietsersbond.nl), route.nl, Nederland Fietsland (nederlandfietsland.nl/knooppuntroutes)
en de ANWB (anwb.nl/fietsen/fietsroutes). Je kunt de hele route gemakkelijk op een briefje in je telefoon noteren als een cijfervolgorde. Bijvoorbeeld dit mooie fietstochtje in Flevoland: 61>47>75>37>87>21>61. Wil je niet gebruikmaken van de knooppunten maar meer je eigen route bepalen, wil je een specifieke plaats aandoen, of wil je de route op een kaart volgen, dan kan fietsnavigatie goed van pas komen.


Van A naar B

Er zijn ook routes met een begin- en eindpunt. In dit geval niet de bekende routes voor boodschappen of woonwerkverkeer, maar die je eenmalig naar een onbekende plek brengen. Dit kan een toeristische route zijn die je volgt op een fietsvakantie of  tijdens een fietsweekend. Maar het zijn ook routes in een stad waarbij je gebruikmaakt van een OV-fiets, huurfiets of een meegenomen (vouw)fiets. Hiervoor worden heel andere eisen aan je route gesteld: je wilt misschien zo snel mogelijk van A naar B met een planner die rekening houdt met fietspaden. Ook aan de manier van navigatie stel je dan andere eisen. Je laat het apparaat namelijk niet aan je fiets zitten, maar bevestigt ‘m er tijdelijk op.

De test

We hebben voor deze test geen vergelijk gemaakt van verschillende navigatie-­apparaten, maar een vergelijk van de verschillende manieren om al fietsend te navigeren. Elke manier heeft namelijk voor- en nadelen, naar gelang het soort fietsroutes dat je kiest.




Fietscomputer

datum indiening: do 07 jun 2018, 12:56

CIJFER: 6,5
De fietscomputer geeft tegenwoordig meer aan dan hoe hard je fietst en hoeveel kilometers je hebt afgelegd. De functies van dit computertje zijn enorm uitgebreid. Hij lijkt dan ook een beetje op een flinke smartphone, inclusief aanraakscherm en navigatie. Wij hebben de Mio Cyclo 605 HC getest. Die heeft zelfs wifi en bluetooth en kan verbinding maken met een hartslagsensor die je met een band om je borstkas bevestigt. Wij hebben slechts de navigatie van de Mio aan de tand gevoeld en de ervaring is hetzelfde als met de navigatie in de auto: een pijltje toont op de kaart de route en hoe je moet rijden. In plaats van een stem hoor je af en toe een piepje wanneer je ergens moet afslaan.

GESCHIKT VOOR
Tourritjes en als je de weg niet wil kwijtraken. Je kunt van tevoren de routes al uitstippelen en sommige websites geven de mogelijkheid de route als een GPX-bestand te downloaden en over te zetten in de fietscomputer. Aangezien de houder van het apparaat permanent op je stuur is bevestigd, is-ie niet ideaal om mee te nemen bij een huurfiets.
VOORDEEL
+ Accu gaat lang mee.
+ Werkt zonder smartphone en internet-
verbinding.
+ Extra mogelijkheden (naast navigatie).
NADEEL
- Redelijk kostbaar, een goede kost al
gauw € 300.

Mio_Cyclo_605_HC.jpg
Sluiten

INHOUDSOPGAVE
In dit RADAR+ magazine
inhoud_04.png