RADAR+ Online

Word Abonnee

lekkerineenpotje.jpg

Vegan cosmetica

Op een etiket van een potje crème staat vaak een boel abracadabra, maar wat smeer je nou eigenlijk op je lijf? Dewi van de Waeter (28) begon daarom Lekkerineenpotje. Ze verkoopt handgemaakte, natuurlijke cosmetica die je in principe kunt opeten.

promobanner3nummers0218

Hoe ben je op het idee gekomen? ‘Tijdens de vijf jaar dat ik in Londen voor verschillende marketingbureaus werkte, ontstonden mijn twee grote liefdes: zelf ondernemen en het veganisme. Vegetariër was ik al vanaf mijn achtste. Toen de juf van groep 6 vertelde dat hamburgers van koeien worden gemaakt en we die dag toevallig thuis gingen gourmetten, ben ik in huilen uitgebarsten. Ik zag de hele kinderboerderij in pannetjes belanden. Helemaal plantaardig consumeren doe ik sinds een jaar of vier. Aanleiding was de Netflix-serie Vegucated, waarin vleeseters worden uitgedaagd dertig dagen veganistisch te leven, en bijna allemaal overstag gaan. Dan moet ik dat ook kunnen, dacht ik. Ik ben toen nauwkeurig etiketten van producten gaan bestuderen, en kwam erachter dat in veel voedingsmiddelen waarvan je het niet verwacht toch een dierlijk ingrediënt zit. Maar bij cosmetica kwam ik er totaal niet uit, omdat op alle verpakkingen onbegrijpelijke taal staat. Dat moet anders, besloot ik.’

Toen ben je – heel klassiek – aan de keukentafel gaan experimenteren. ‘Ja, op het internet barst het inmiddels van de recepten om zelf cosmetica te maken, maar er zit veel onzin tussen. Ik heb weleens een shampoo uitgeprobeerd waarin zo veel olie moest dat mijn haar na het wassen vetter was dan ervoor. Ik heb van alles uitgeprobeerd en uiteindelijk mijn eigen recepten samengesteld van enkel veganistische, biologische en bij voorkeur ook fairtradebestanddelen. Daarbij waren de criteria: less is more – hoe minder ingrediënten hoe beter – én alle producten moet je in principe kunnen opeten.’

Heeft lekkerineenpotje.nl inmiddels een plekje veroverd op de overvolle smeermarkt? ‘Ik ben eerst voorzichtig op Etsy (internet­platform voor zelfgemaakte spullen, red.)begonnen, en toen ik daarop veel enthousiaste reacties kreeg, besloot ik in 2014 een echt merk te beginnen. Vervolgens heb ik 24 verschillende producten ontwikkeld, die via mijn eigen webshop en in 25 winkels in het land worden verkocht. Een dik belegde boterham levert dat nog niet op. Ik heb een leuke omzet, maar moet veel investeren. Toch heb ik er vertrouwen in dat er betere tijden komen. Vegan is de trend, én er zit iets heel belangrijks aan te komen.’

Vertel! ‘Vanaf april ligt mijn deodorant in 460 filialen van Albert Heijn. Het zit in een recyclebaar aluminium blikje en bevat onder meer baking soda ofwel zuiveringszout. Dat huis-tuin-en-keuken-middel is goed voor je huid, maar kun je vanwege de hoge pH-waarde niet puur op je huid smeren. De deo wordt een uniek product in het cosmeticaschap, dat in vergelijking met het overige aanbod van de supers qua duurzaamheid nogal achterloopt. Bewuste consumenten zullen voor ‘groene’ cosmetica daarom niet zo snel bij de AH shoppen, maar de markt zit de laatste tijd behoorlijk in de lift. Dus ik hoop dat het gaat veranderen. Ik heb de champagne al in de ijskast staan om straks in een AH bij mij in de buurt te gaan toosten.’

Hoe heb je die deal met Albert Heijn voor elkaar gekregen? ‘Driekwart jaar geleden heb ik bij Albert Heijn meegedaan met een pitch voor jonge ondernemers. Hoewel ik er weinig van verwachtte, had ik me toch heel goed voorbereid. Je moet je verhaal houden voor een jury met hoge pieten. Tot mijn verrassing werd ik tweede, wat me een jaar lang schapruimte, een coach en € 75.000 aan marketingtegoed heeft opgeleverd. Voor de eerste levering heb ik uit mijn eigen netwerk een investeerder aangetrokken. Die 10.000 potjes kan ik natuurlijk niet zelf vullen. Dat gebeurt in een fabriek. Het is ineens een heel grote stap, en als ik van tevoren had geweten wat er allemaal bij kwam kijken, had ik misschien getwijfeld. Maar nu ben ik blij dat ik het heb gedaan. Misschien draag ik er toe bij dat duurzame cosmetica ooit de norm wordt.’

Weg met de microplastics

De producten van lekker­ineenpotje.nl zijn gefabriceerd met doodgewone ingrediënten die je mogelijk allemaal al in huis hebt, zoals havermout, suiker, koffie en kokosolie. Zelf maken kan dus ook, en is dankzij de doe-het-zelftrend helemaal hip. Dewi van de Waeter organiseert daarvoor workshops. ‘Bewustwording vind ik nog belangrijker dan mijn omzet’, zegt de onderneemster. ‘Goedkope scrubs bevatten vaak microplastics die via het doucheputje uiteindelijk in de oceaan belanden, daarom leer ik mensen graag hoe ze met koffieprut en kristalsuiker een milieuvriendelijke variant maken.’  

Meer info: lekkerineenpotje.nl. Via jojoli.nl kun je boeken bestellen over hoe je zelf smeersels fabriceert.




Sluiten

INHOUDSOPGAVE
In dit RADAR+ magazine
inhoud_04.png