RADAR+ Online

Word Abonnee

tekst: Loethe Olthuis

GettyImages-650173631.jpg

Wat zit er eigenlijk in? Sorbetijs

Geniet van een ijsje. Tuurlijk weet je dat er suiker in zit, maar hee, het is zomer. Trouwens, in sorbetijs zitten lang niet zoveel calorieën als in roomijs.

3nummers

Wat is het verschil tussen sorbetijs en roomijs?
In roomijs, yoghurtijs en (vanille)melkijs zitten room en melk of yoghurt. Daardoor is het ijs zo glad en smeuïg. Er is ook soja-ijs verkrijgbaar, waarin de melk en room zijn vervangen door sojamelkbestanddelen. In goedkope ‘roomijzen’ kan trouwens ook ander vet zitten, zoals kokos- of palmvet.
Sorbetijs bestaat voor vrijwel 100 procent uit vruchtensap of vruchtenpuree, water en suiker. Soms wordt de vruchtensmaak versterkt door een natuurlijk vruchtenaroma. Bij duurdere sorbetsoorten kan dat ook een scheutje alcoholische drank zijn. In een restaurant voegt een kok weleens een scheutje room toe om het
sorbetijs smeuïger te maken.

Er zit dus in principe geen vet in sorbetijs.
Klopt. Daardoor bevat sorbetijs ook niet zoveel calorieën als ijs op room-, melk- of sojabasis: vaak de helft minder. Zo levert één bolletje (ca. 50 gram) vanilleroomijs ca. 110 calorieën en een bolletje mangosorbetijs ongeveer 55 calorieën Dat scheelt dus behoorlijk.

Smaakt sorbetijs ook minder romig dan gewoon ijs?
Dat hoeft niet. Soms is sorbetijs iets korreliger, maar doordat het voortdurend wordt geroerd tijdens het bevriezen, blijven de ijskristallen klein en wordt de structuur toch behoorlijk glad en romig. Voor extra smeuïgheid en een gelijkmatige consistentie kan er ook pectine, een natuurlijk plantaardig bindmiddel, of gelatine, een bindmiddel uit runderbotten, in zitten.

Is sorbetijs gezonder dan roomijs?
Als je naar de calorieën of het vet kijkt, wel. Het vet in roomijs is bovendien vooral ongezond, verzadigd vet. Sorbetijs kan ook nog wat vitamines, vezels en mineralen uit de vruchten bevatten, al is dat niet veel. Maar consumptie-ijs, ook sorbetijs, bevat sowieso behoorlijk wat suiker: gemiddeld rond de 28 procent. In een bolletje ijs zitten algauw vier suikerklontjes. Aan room­ijs is die suiker toegevoegd, in sorbet-ijs zit een deel van de
suiker van nature in het fruit. Maar dat maakt voor je lijf niet veel uit, dat maakt geen onderscheid tussen vruchtensuiker en gewone suiker.

Bestaat er ook ijs met minder suiker?
Suiker is nodig voor de smaak: door het invriezen worden ijsmengsels minder zoet en de smaak minder uitgesproken. Maar suiker is vooral belangrijk om het ijs een gelijkmatige structuur te geven, zeker als je het langer wilt bewaren. Door toevoeging van suiker blijven ijskristallen klein en wordt het ijs gladder. Ook ‘suikervrij ijs’ in de winkel bevat daarom meestal toch nog wat suiker. Wil je geen vet en minder suiker, koop dan een waterijsje.

Maar in een waterijsje zit toch ook suiker?
In waterijs zoals raketjes, peren- of cola-ijsjes zit ook geen vet en meer water dan in sorbetijs. Daardoor bevatten deze ook iets minder suiker, gemiddeld 9 tot 11 gram per ijsje. Een waterijsje bevat ongeveer 40 calorieën. Ook toevoegingen als kunstmatige kleur- of smaakstoffen zitten er tegenwoordig nauwelijks meer in.  

Maar waterijs is stevig, sorbetijs niet.
Waterijsjes zijn hard omdat het ijsmengsel niet wordt geroerd tijdens het bevriezen. Daardoor kun je ze ook makkelijk zelf maken, bijvoorbeeld van limonadesiroop (met minder suiker) of vers vruchtensap. Bedenk wel dat sapjes zoals appel- en perensap ook bomvol suiker zitten.

Kun je beter vers fruit eten dan een sorbetijsje?
Van af en toe een bolletje sorbetijs ga je niet dik worden. Stel: je neemt een gezonde banaan. Die bevat 18 gram suiker per 100 gram. Een gepelde banaan weegt zo’n 125-150 gram. Daarin zit net zoveel suiker als in twee bolletjes sorbetijs.

HOE MAAK JE ZELF SORBETIJS?
Met een ijsmachine. Op internet vind je talloze recepten: de verhouding vruchtenpuree, water en suiker kan variëren. Zonder ijsmachine moet je het ijs tijdens het bevriezen regelmatig doorroeren (met een staafmixer), maar dan blijft de structuur behoorlijk korrelig.

En als je sorbetijs wilt maken met minder suiker?
Dat kan ook, bijvoorbeeld van gepureerde aardbeien of mango, eventueel met banaan voor extra smaak en zoetheid. Eet het ijs wel meteen op, anders wordt het snel hard en korrelig.




Sluiten

INHOUDSOPGAVE
In dit RADAR+ magazine
inhoud_04.png