11 tips voor timemanagement

Creëer rust en ruimte in je hoofd zodat je je tijd goed besteedt en je nooit achter de feiten aanloopt. 

1 Begin op tijd en zorg voor een plan. Wat je ook doet: begin op tijd met een plan van aanpak en reserveer daarvoor meer tijd dan nodig. Bereid afspraken grondig voor (check je route), bedenk wat je aantrekt. Zet je (opgeruimde) tas klaar, zorg dat sleutels en mobiele telefoon op een vaste plek liggen. Ofwel: organiseer je leven, zo krijg je rust thuis en op je werk. Wees te vroeg,  en maak die paar minuten wachten tot een rustpunt, een moment voor jezelf.

2 Maak elke dag je hoofd leeg. Neem elke dag even een moment, al is het maar vijf minuten, om je gedachten te parkeren en je hoofd leeg te maken. Ontdek wat voor jou werkt; wandelen, meditatie, sporten, de hond uitlaten, lezen. Ga even rustig zitten met je ogen dicht; meditatiemomentje voor beginners. 

3 Doe één ding tegelijk. Richt je bij het afwerken van je takenlijst op één ding tegelijkertijd. Multitasken kunnen we echt niet, ook al denken we vaak van wel. Het kost alleen maar meer tijd en wat je doet, doe je minder goed. Elk appje of mailtje dat je ‘even’ leest, haalt je uit je concentratie. Het kost minstens vijf minuten om er weer in te komen. 

Dit is een bijlage van:

Dit is een EXTRA artikel

Dit EXTRA artikel is alleen te bekijken voor abonnees. Maak eenvoudig een account aan en kies het abonnement dat het best bij je past. Je krijgt direct onbeperkt toegang tot alle artikelen!

Maak een account aan